Barb Schmidt - Practica - Instrumente simple pentru combaterea stresului, gasirea linistii interioare si descoperirea fericirii

Barb Schmidt - Practica - Instrumente simple pentru combaterea stresului, gasirea linistii interioare si descoperirea fericirii
-10%
Editura:
Anul publicării: 2015
Categoria: Motivational
18,00 lei
20,00 lei (-10%)
Promoția expiră la 31.12.2016
Disponibilitate: In stoc furnizor
Timp confirmare stoc: 3 - 4 zile lucratoare

DESCRIERE

INTELEPCIUNE STRAVECHE PENTRU O VIATA MODERNA

Traim vieti ocupate. Fericirea noastra si linistea interioara se pierd in rutina zilnica a listelor pe care trebuie sa le facem, a responsabilitatilor si a urgentelor neplanificate. Stim ca ar trebui sa traim in prezent, si totusi mintea noastra se abate adesea pe o poteca a regretelor in ce priveste trecutul si a grijilor legate de viitor. Stresati si secatuiti de energie, ne concentram pe lucruri ce tin de exteriorul nostru de la care ne asteptam sa ne faca fericiti– si de obicei ramanem cu mana goala.

In Practica, vei invata ca in fiecare dintre noi exista un izvor de liniste interioara si fericire si ca acesta este usor accesibil cu tehnici simple care nu-ti iau mai mult de cateva minute pe zi. Folosindu-se de intelepciunea straveche si de adevarurile a numeroase religii si invataturi, autoarea Barb Schmidt a structurat o rutina zilnica in trei parti usor de implementat– Trezirea, Trairea Prezentului si Renuntarea– care te va conduce la o fericire profunda, te va face sa te simti in siguranta si increzator, vei face fata inevitabilului stres de zi cu zi si vei avea o existenta mai calma si mai ancorata in prezent. Practica se potriveste vietilor ocupate, pentru ca vietile ocupate au cea mai mare nevoie de ea!

Cuprins:

Prefata xiii
Introducere 1
1. Trezirea 13
Accesul la sursa noastra interioara de putere si intelepciune
2. Trairea prezentului 47
Pastrarea pacii interioare pe parcursul intregii zile
Mantra sacra 55
Atentia focusata 80
Citirea in vederea inspiratiei 91
3. Renuntarea la trecut 99
Reflectia asupra zilei care a trecut si impacarea cu noi insine
4. Aprofundarea practicii 121
Vegherea asupra ingrijirii si suportului personal
Concluzie 147
Anexa A: Exemple de mantre sacre 151
Anexa B: Lecturi inspirationale recomandate 153
Multumiri 159
Despre autoare 167
Despre Peaceful Mind Peaceful Life 169
Semnificatia din spatele papadiei 171

Fragment :

CAPITOLUL 1

TREZIREA

Accesul la sursa noastra interioara de putere si intelepciune

 

           „Meditatia este una din modalitatile prin care un om spiritual se mentine treaz.”

–Thomas Merton

 

            Fiecare zi e un dar. Nu exista nicio garantie ca vom mai avea parte de inca unul. Cand o privim din aceasta perspectiva, putem aprecia mai bine cat de norocosi suntem cand deschidem ochii dimineata. Dar cu toate cate se intampla in vietile noastre si in lume, este usor sa ne trezim si sa trecem imediat pe pilot automat, gandindu-ne cum sa ne indeplinim toate sarcinile de pe lista noastra care nu se mai termina niciodata. Uneori, chiar inainte ca alarma desteptatorului sa sune, mintea noastra incepe sa faca schite si planuri ale tuturor lucrurilor pe care trebuie sa le facem de-a lungul zilei, astfel ca la sfarsitul acesteia sa ne putem in sfarsit relaxa. Plonjam in vartejul grijilor si indatoririlor pe care trebuie sa le rezolvam, iar cand ne dam jos din pat, suntem deja epuizati.

            Este acesta modul in care dorim sa ne traim pretioasa noastra viata? In ce ma priveste, pot sa spun empatic nu, si m-as aventura sa spun ca si tu ai fi de acord cu mine. Cei mai multi dintre noi gandesc ca pur si simplu nu avem de ales, ca asa am fost programati, ca asa ne-a fost dat sa fie. Dar eu va spun ca sta in puterea noastra sa alegem cum sa ne traim fiecare clipa din fiecare zi.

            Acest mod diferit si mai constient de a aborda ziua– un mod care ne energizeaza, ne insufla putere si ne inspira– trece prin meditatia de dimineata. in prima parte a Practicii, Trezirea, in loc sa o luam la fuga, ne incepem fiecare dimineata stabilindu-ne intentia de a fi prezenti de-a lungul zilei. In loc de„trezeste-te si intra in actiune” vom folosi„trezeste-te si opreste-te”. Acest lucru este in opozitie cu tot ceea ce am invatat pana acum, dar este o componenta esentiala de a intampina ziua perfect, cum am spune noi... cu o minte linistita.

Asadar prima actiune pe care o facem in fiecare dimineata in cadrul programului nostru este sa meditam. Orice preconceptii despre meditatie cum ca ar fi ceva care s-ar preta strict calugarilor si pustnicilor sunt luminate atat de frumos de catre Thich Nhat Hanh:„Meditatia nu inseamna sa fugi de societate, ci sa te intorci la ale tale si sa observi ce se intampla. Odata ce exista observare, trebuie sa existe si actiune. Prin observarea constienta si lipsita de critica, vom sti ce trebuie si ce nu trebuie sa facem pentru a ne ajuta.” Meditatia inseamna sa te interiorizezi in fiecare dimineata si sa observi„ce se intampla”. Aceasta practica consta in gasirea unui loc linistit in care sa te asezi si sa-ti linistesti mintea in fata asaltului gandurilor. Stand asa si aducandu-ne mintea la tacere, intram in contact cu linistea din interiorul nostru–„ne intoarcem la noi insine.”

Ne conectam cu noi insine adanc in interiorul nostru asemeni radacinilor unui copac care se ancoreaza in pamant. Aceasta meditatie de dimineata ne ajuta sa ne accesam sinele si sa mergem intr-un loc care ne calmeaza, ne centreaza si ne da forta. Prin aceasta conexiune ne aliniem mintea, trupul si inima. Aceasta aliniere reprezinta spiritul nostru– esenta noastra in lume; ne ajuta sa ne incepem ziua avand un sentiment de incredere si de putere. Adesea am auzit urmatoarea afirmatie:„Adevarata lume nu e in afara, ci e in interior.” Eu personal o spun asa:„Atunci cand ne scufundam in interiorul nostru, descoperim ca lumea interioara este la fel de reala ca cea exterioara.” Cand traim in acest fel, lumea noastra exterioara oglindeste atat de frumos serenitatea lumii interioare. Asa cum imi place sa spun la seminarele si workshopurile mele:„Asta inseamna sa-ti traiesti viata dinspre inauntru spre afara.”

Luandu-ne aceasta perioada de liniste, ne oferim oportunitatea minunata de a aprecia cu adevarat frumusetea a ceea ce inseamna inca o zi pe care o traim pe Pamant. Cand ne trezim si picioarele noastre ating pamantul, avem ocazia de a ne spune si de a crede cu adevarat:„Uau, sunt atat de fericit ca traiesc! Ma bucur ca mi-a fost dat sa traiesc aceasta zi! Multumesc pentru acest dar, o noua zi!”

Desi meditez inca de pe la inceputul anilor optzeci, in ultimii optsprezece ani mi-am inceput sistematic ziua meditand. A existat o perioada in viata mea cand am crezut ca imi puteam gandi calea de urmat prin viata iar trupul si inima„vor avea grija cu placere de ele insele”. M-am inselat. Avem nevoie ca mintea, trupul si sufletul sa lucreze impreuna si sa se sustina una pe cealalta. Prin meditatie, eu imi aliniez intentionat mintea, trupul si spiritul, ceea ce-mi ofera o minte mai calma si mai linistita, un trup mai sanatos si mai puternic si un spirit care se trezeste la viata in cel mai frumos mod cu putinta.

Sa aruncam acum o privire asupra felului cum meditam, cand meditam, conform schemei Practicii, ce este posibil sa experimentam in timpul meditatiei si de ce e atat de important sa incepem ziua cu aceasta practica linistitoare.

 

MEDITATIA DE TREZIRE

 

„Trezeste-te cu sufletul inaripat, si multumeste
pentru inca o zi in care poti iubi.”

–Kahlil Gibran

 

   M

editatia inseamna multe lucruri, dar mai pe scurt, se ocupa cu relaxarea sistemului nostru nervos si calmarea mintii, astfel incat sa putem sa ne accesam interiorul si sa ne ascultam„soaptele inimii”. Ne ofera oportunitatea de a exista pur si simplu. In cadrul meditatiei, cultivam procesul in care ne asezam pur si simplu, atenti si prezenti. Este o practica prin care ne directionam atentia catre interior, avand un singur punct de focusare. Intentia este aceea de a ajunge la un sentiment interior de pace si o conexiune profunda cu sinele. In timpul acestei perioade de tacere, stim fara urma de tagada ca„totul este bine” adanc in inima noastra. Aceasta este sursa de incredere si putere pe care o luam in lumea noastra exterioara.

            In cadrul Practicii, primul lucru pe care il facem dimineata este sa ne asezam pentru meditatie pentru a ne aduce mintea la tacere, astfel incat sa ne putem accesa calauzirea interioara si centrul linistii. Sa-ti incepi ziua in liniste ar putea parea ciudat, in primul rand pentru ca am dormit toata noaptea si acum„ar trebui” sa fie vremea pentru actiune. Cei mai multi dintre noi parem sa fim conditionati sa ne dorim o stimulare exterioara pentru a ne da jos din pat. Dar ia sa vedem: traim intr-o lume care ne ofera acest lucru... cat e ziua de lunga. Asa ca inainte sa„trecem la actiune” ne luam cateva minute pentru a ne accesa cunoasterea adanca din noi astfel incat sa putem intampina ziua aliniati, centrati si impamantati.

            Cand am incercat pentru prima oara sa meditez, nu am crezut ca va fi vreodata posibil ca gandurile din capul meu sa se opreasca– chiar si pentru o secunda. De fapt chiar mi-a trecut prin minte ca poate eram unul dintre aceia care nu pot medita. Imi tot aminteam cuvintele calugaritei budiste Jetsunma Tenzin Palmo din cartea ei, Into the Heart of Life[1]:„Meditatia este arta aducerii mintii la tacere astfel incat palavrageala fara de sfarsit care ne umple in mod normal constienta sa fie redusa la tacere.” Asa ca incetul cu incetul, practica meditatiei a inceput sa se lipeasca de mine. Nu mi-am plecat urechea la ce spuneau acele ganduri. Le lasam pur si simplu sa vina si sa plece. Si exact acest lucru facem noi atunci cand meditam: ne antrenam mintea sa ramana tacuta lasand gandurile sa vina si sa plece. Dupa parerea mea, daca eu pot medita, oricine poate medita!

            Urmatoarele cuvinte inspirationale ale Sfantului Francis de Sales imi ofera de asemenea un mare confort si sustinere:„Daca spiritul pleaca la plimbare sau e distrat, adu-l inapoi cu blandete si aseaza-l tandru la locul lui in prezenta Domnului. Si chiar daca nu ai facut nimic in timpul unei ore intregi decat sa-ti aduci spiritul inapoi si sa-l pui la locul lui in prezenta Domnului, chiar daca a plecat din nou de fiecare data cand l-ai adus inapoi, acea ora a fost folosita foarte bine.” Mi-am pastrat in continuare aproape de inima cuvintele Sfantului Francis de Sales. Astfel am stiut ca este perfect natural ca mintea sa aiba diferite ganduri in timpul meditatiei si ca ceea ce trebuie noi sa practicam este pur si simplu sa le permitem sa vina si sa plece.

            Voi vorbi mai tarziu in acest capitol si pe parcursul intregii carti despre provocarile lucrului cu mintea. Pentru moment, haideti sa incepem prin a arunca o privire asupra aspectului practic al incorporarii Meditatiei de Trezire in rutina noastra zilnica.

 

CAND SA MEDITEZI. Mediteaza imediat ce te trezesti dimineata, inainte sa iei ziua in piept. Este atat de usor sa te lasi prins in lumea din afara daca iei decizia ca vei medita dupa ce vei rezolva tot ce ai de facut. Daca sunt lucruri pe care trebuie neaparat sa le faci prioritar, cum ar fi sa scoti cainele afara si sa-i dai de mancare, sa faci un dus sau sa bei ceva pentru ca ti-e sete, sigur ca poti sa le faci, dar incearca sa le faci avand mintea linistita. Ideea este sa faci un efort real pentru a nu te lasa prins in tumultul vietii exterioare. De exemplu stirile de dimineata, telefonul mobil si computerul, toate pot astepta. Vei avea tot timpul in cursul zilei ca sa intri in contact cu lumea.

            Ideal este sa te trezesti dimineata devreme ca sa poti termina de meditat pana la ora cand iti incepi rutina exterioara. Calculeaza de cat timp ai nevoie pentru fiecare lucru si ia asta ca baza de pornire. De exemplu, daca trebuie sa iesi din casa la ora 9: 00 AM si iti ia o ora ca sa fii gata, trezeste-te la 7: 30 pentru a avea parte de o meditatie fara intreruperi.

            Cand fiica mea era mica, ma trezeam la ora 4: 00 AM pentru a putea beneficia de o meditatie fara intreruperi. Astfel ma puteam dedica nevoilor ei dimineata. Cand una dintre prietenele ei a dormit la noi, a facut o remarca despre cat de organizata si de calma era casa noastra dimineata.„Voi aveti chiar si mic dejun!” a spus ea. Vezi, incepandu-ti ziua meditand dai tonul intregii zile.

            Astazi, nu mai trebuie sa ma trezesc atat de devreme, dar in acele vremuri mi-a fost de ajutor. Asa ca te incurajez sa observi ce ti se potriveste mai bine in situatia ta. Cuvantul cheie in cazul de fata este actual. Practicam trairea in momentul prezent, iar vietile noastre se schimba constant, asa ca sa recunosti acest lucru si sa accepti schimbarile este o necesitate. Am descoperit ca este imposibil sa fii simultan rigid si sa traiesti in momentul prezent deschis si receptiv la ceea ce ne trimitea viata in cale. Singurul lucru de care trebuie sa fii convins (si sa nu te razgandesti in privinta asta) este acela ca tu iei o decizie, aceea de a medita in fiecare dimineata. asta este! Orice altceva in viata va veni si va pleca si se va schimba.

 

UNDE SA MEDITEZI. Desemneaza-ti un loc linistit din casa ta pentru a-ti practica meditatia de dimineata. daca ai o camera disponibila pentru acest scop este minunat, dar nu neaparat necesar. Un colt, o nisa sau chiar si un scaun sau o perna va fi suficient. Eu meditez in coltul camerei mele pentru oaspeti, uneori pe un scaun, uneori pe podea. Dupa multi ani de meditatie zilnica, imi ascult corpul si ma asez in orice loc, in orice dimineata ar fi.

            In zilele de inceput, cand ai luat decizia ca meditatia sa fie o cale de a-ti incepe ziua, am observat ca este important sa ai un spatiu si o rutina anume. Nu uita, tu iti antrenezi mintea, iar structurarea este perfecta pentru asta. Cheia este sa-ti stabilesti un loc in casa ta unde probabilitatea de a fi intrerupt sa fie minima in timpul meditatiei. Daca iti alegi ca spatiu de meditatie biroul sau camera in care te uiti la televizor, mintea ta s-ar putea sa te ademeneasca sa renunti la meditatie ca sa arunci o privire rapida pe e-mailuri sau la stiri. Asa ca asigura-te ca ai ales o camera sau un spatiu pe care sa nu-l asociezi cu lumea exterioara. In timp, mintea se va obisnui sa considere ca acel loc, colt sau perna este destinat meditatiei si va invata sa se linisteasca in acel spatiu.

            Cu toate ca unul din scopurile meditatiei regulate este sa ajungi sa fii capabil sa atingi acea stare de linistire a mintii indiferent de locul in care te afli sau de ceea ce se intampla in jurul tau, acest lucru necesita practica. Pentru inceput, sa te asezi in acelasi loc in fiecare dimineata face ca mintea ta sa primeasca mesajul ca este vremea pentru meditatie.

 

CAT TIMP SA MEDITEZI. Mediteaza intre cinci si treizeci de minute. Pentru mine, perioada ideala de meditatie este de treizeci de minute. Dar daca nu ai mai meditat niciodata pana acum, s-ar putea sa gasesti dificil sa stai atat de mult, asa ca este absolut perfect sa incepi cu cinci minute. La inceput, chiar si cateva minute pot parea un timp indelungat. Rezista cateva zile sau saptamani, si vei incepe sa observi ca de fapt vei vrea sa prelungesti perioada. Acest citat din View on Buddhism[2] (www. viewonbuddhism. org) formuleaza minunat acest concept:„Trebuie sa realizezi ca in meditatie, continuitatea este esentiala: mai bine cinci minute pe zi, in fiecare zi, decat doua ore o data pe saptamana. De exemplu, o perioada de cinci minute dimineata are sanse sa se prelungeasca in timp si poate deveni usor parte din viata ta de zi cu zi.”

            Elevii ma intreaba adesea:„De unde stim cand sa incheiem meditatia?” odata ce vei incepe sa meditezi regulat, iti vei da seama in mod natural cand meditatia ta se apropie de sfarsit. Acest lucru face parte din cunoasterea profunda despre care vorbesc; chiar este un lucru atat de minunat. Dar s-ar putea sa nu fie cazul la inceput, asa ca este in regula sa-ti pui o alarma usoara– nu ceva trambitator sau zgomotos care sa-ti agite mintea si sa-ti irite sistemul nervos cand incepe sa sune. In ziua de azi, telefoanele mobile si tabletele electronice ofera o varietate de optiuni de alarme placute. La ora mea de meditatie pe care o tin saptamanal la universitatea locala folosesc o aplicatie de pe tableta mea care suna ca un clopotel de meditatie atunci cand sesiunea se incheie. Aceasta noua era face meditatia atat de usoara; in anii optzeci nu aveam tableta.

 

POSTURA IN TIMPUL MEDITATIEI. Aseaza-te pe un scaun, pe o perna sau pe podea, cu capul, gatul si coloana in aceeasi linie si spatele rezemat. Pune-ti mainile in poala, cu palmele in sus sau in jos, dupa cum iti este mai confortabil. Evita incrucisarea degetelor daca ai tendinta sa-ti rasucesti sau sa-ti inclestezi mainile.

            Daca stai asezat intr-un scaun, talpile tale ar trebui sa ajunga pe podea. Daca stai pe o perna sau pe jos, sprijina-te de un perete. Sustinerea pentru spate te ajuta sa te asiguri ca vei avea capul, gatul si coloana aliniate, ceea ce te va ajuta sa respiri si sa ramai concentrat in timpul meditatiei. Desi unele persoane aleg sa su-si sprijine spatele, ceea ce este in regula, pentru mine este o necesitate, indiferent cat de mult as fi practicat. Fara sprijin pentru spate s-ar putea sa te garbovesti. Acest lucru creeaza presiune pe plamanii tai si interfereaza cu respiratia, ceea ce ar putea favoriza somnul. Alinierea fizica mai are si beneficiul suplimentar de a contribui la alinierea mintii, corpului si spiritului.

            Poti sa te asezi in pozitia lotus pe podea, la fel ca unii dintre marii maestri sau yoghini, dar nu este neaparat necesar ca sa meditezi. In anii optzeci credeam ca aceasta este singura pozitie in care poti medita, asa ca atunci cand am aflat ca pot medita intr-un scaun si ca picioarele nu trebuie sa-mi stea incrucisate am fost incantata.

            Scopul meditatiei de dimineata este acela de a ne linisti mintea si de a lasa in spate lumea de afara in acele minute pretioase, pentru a ne accesa linistea interioara inainte sa ne incepem ziua. Invatam incetul cu incetul sa ne asezam in acest mod si sa„existam” pur si simplu. Atunci cand stam linistiti, invatam sa fim linistiti. Totusi, daca incepe sa va doara corpul in timpul meditatiei din cauza unei pozitii inconfortabile, va veti pierde concentrarea. Lasa-ti timp pentru a experimenta ce se potriveste si functioneaza in cazul corpului tau. In functie de stare s-ar putea sa observi ca anumite pozitii pentru meditatie functioneaza mai bine decat altele.

            Cand am inceput eu sa meditez, preferam sa stau pe un scaun. Pe vremea aceea nu mi-as fi putut imagina ca-mi voi dori vreodata sa meditez pe podea. Obisnuiam sa spun oamenilor:„Ma bucur atat de mult ca nu trebuie sa stam pe podea ca sa meditam. Nu cred ca picioarele mele s-ar descurca.” Apoi, in anul 2000, o prietena draga mie m-a introdus in yoga, si acest lucru a schimbat atat de multe parti din viata mea, insa o partea importanta a fost flexibilitatea corpului meu. Asa ca acum, in ultimii zece ani aproximativ, folosesc deopotriva scaunul si podeaua, dar cel mai mult stau asezata pe podea.

            Cheia este sa incerci sa stai pe cat de confortabil este posibil, insa nu atat de confortabil incat sa te ia somnul. Daca adormi, meditatia s-a terminat.

            Permiteti-mi sa strecor o idee aici: pot exista momente in viata noastra cand nu putem sa stam in fund si sa meditam. Am avut elevi care m-au intrebat daca pot medita stand culcati. Mie personal, aceasta pozitie mi s-a parut dificila; adorm mereu. Dar nu uita, aceasta este meditatia ta personala zilnica. Ceea ce mi se potriveste mie s-ar putea sa nu ti se potriveasca tie, si invers. Intotdeauna sa ai in minte ca scopul meditatiei este acela de a-ti calma mintea, a te conecta cu ea si a reflecta lumea noastra interioara a fortei, iubirii si cunoasterii asupra lumii noastre exterioare, astfel incat sa putem trai viata magnifica pe care ne-a fost dat sa o traim.

 

Cum sa ramai treaz in timpul meditatiei

 

        Atunci cand ne asezam pentru prima data in vederea meditatiei, incepem la nivelul de suprafata al constientei, trecand incet sub acel nivel si indreptandu-ne incet catre inconstient. Sistemul nostru nervos incepe sa se relaxeze, ceea ce face ca somnul sa ne acapareze usor. La primul semn ca incepe sa te ia somnul– poate ca incepe sa ti se clatine capul sau sa-tii cada umerii– este timpul sa-ti indepartezi corpul de orice caruia i-ar opune rezistenta. Daca simti nevoia, ridica-te in picioare pentru cateva minute, deschide ochii si trage aer in piept adanc de cateva ori. Lasa starea de somnolenta sa treaca si apoi aseaza-te din nou, reluandu-ti postura ta obisnuita. Am observat ca daca actionez imediat ce incepe sa se instaleze somnolenta are efect. Nu numai ca nu adorm, ci sunt chiar mai alerta pe perioada meditatiei.

Dar exista sanse sa adormi din cand in cand. Mi s-a intamplat si mie cu siguranta in anii mei de practica a meditatiei. Adormind in timpul meditatiei, aflam ca meditatia mea se terminase, astfel ca am devenit si mai vigilenta in a face orice era necesar pentru a evita sa adorm. Fii ingaduitor cu tine insuti si sa stii ca face parte din procesul de invatare. Stim cu totii ca experienta si cunoasterea la prima mana este cel mai mare profesor al nostru.

 

Pe masura ce avansam in sectiunea„Cum sa meditam” as vrea sa impartasesc cu tine un citat incredibil de vizual al lui Kirpal Singh, un profesor de meditatie tare drag care a murit in 1974. El a spus:„Meditatia inseamna sa inchizi un sertar si sa deschizi altul. In timpul meditatiei, ne punem pur si simplu gandurile si problemele care ne ingrijoreaza intr-un sertar si il inchidem.”

Incearca sa vizualizezi aceasta pentru o clipa. Intri in camera si te asezi pe un scaun, pe podea sau pe o perna. Intentia ta este sa pui tot ce tine de lumea exterioara intr-un sertar si sa-l inchizi. Apoi deschizi sertarul pentru meditatie. Cand meditatia a luat sfarsit, redeschizi sertarul cu ganduri si probleme ale lumii exterioare si le vei gestiona de pe un teren stabil, incarcat cu forta, cunoastere si pace.

 

CUM SA MEDITEZI. Dupa ce te-ai asezat intr-o pozitie confortabila, inchide ochii. Incepe cu cateva respiratii adanci, purificatoare, calmante. Respiratia ne conecteaza mintea, trupul si spiritul, aliniindu-le. Imi place acest citat al lui Sri Swami Satchidananda din The Yoga Sutras of Patanjali:„Ar trebui sa ne aducem mereu aminte ca mintea si prana, sau respiratia, sunt in stransa conexiune.” Constientizandu-ne respiratia ii oferim o pauza mintii de care aceasta are nevoie pentru a se opri si a ne aduce in momentul prezent. Noi facem abstractie uneori de acest pretios timp pentru a medita, si atunci cateva respiratii adanci ne pot ajuta sa ne conectam cu acea intentie.

            Se pot folosi diferite tehnici de meditatie. Daca folosesti deja una care functioneaza in cazul tau, te rog sa continui cu aceasta. Dar daca nu ti-ai format inca o practica sau ai dori sa incerci ceva nou, in cadrul Meditatiei de trezire incepi cu concentrarea mintii tale pe un obiect. Un obiect este ceva ce alegi tu ca sa-ti concentrezi mintea asupra lui decat sa incerci sa-ti golesti complet mintea. Recomandarea mea este sa alegi un verset, o rugaciune, un text sacru, o Mantra Sacra (vezi p. 62) sau respiratia. Daca alegi un verset, o rugaciune sau un text sacru, asigura-te ca alegi unul pozitiv si inaltator.

Iata un exemplu vizual a ceea ce poate face un obiect: in India elefantii merg pe strada impreuna cu ai lor mahout (calareti). Este in natura trupului elefantului sa se miste si sa se legene constant– la fel cum este in natura mintii noastre sa gandeasca mereu. Atunci cand elefantul merge pe aleile inguste din piete, trupul lui poate usor sa faca ravagii. Asa ca mahout-ul ii da elefantului un bat pe care sa-l duca pe spate. Odata ce elefantul tine batul, acesta poate umbla liber si usor pe stradute, foarte mandru. Batul este obiectul care incetineste miscarea corpului elefantului. Versetul, Mantra Sacra sau respiratia este obiectul pentru mintea noastra aflata in meditatie. Cand meditam zilnic„mergem pe stradutele vietii noastre” increzatori si puternici. Iubesc elefantii, iar aceasta analogie frumoasa m-a ajutat in practica meditatiei.

Continuand sa-ti tii ochii inchisi, incepe-ti meditatia repetand incet Mantra ta Sacra (vezi pag. 171). Apoi incepe sa-ti reciti tie insuti versetul pe care l-ai ales, textul sau rugaciunea (din cele pe care le-ai memorat sau pe care le stii deja pe de rost). Repeta in tacere si lent pe parcursul intregii meditatii. S-ar putea sa observi ca vei ajunge intr-un punct in meditatia ta in care atentia– concentrarea asupra respiratiei, versetului sau a mantrei– sa„pice” (sa inceteze in mod natural) si sa ramai cu o minte linistita. Aceasta este„pacea care trece dincolo de orice intelegere”.

Nu uita ca tot secretul in meditatie nu este sa opresti gandurile mintii, ci sa observi gandurile si, fara sa te lasi prins de ele, sa le lasi sa-ti treaca prin minte. De aceea ne alegem un obiect asupra caruia sa ne concentram, la fel cum mahout-ul ii da elefantului un bat pe care sa-l tina pe spate. Atunci cand iti concentrezi mintea asupra unui obiect este mai putin probabil sa te lasi prins de ganduri. Si cand mintea incepe sa hoinareasca, ceea ce se va intampla inevitabil, concentrarea din nou asupra obiectului este o modalitate de a-ti aduce mintea inapoi in prezent si de a reveni asupra intentiei tale de a medita. De exemplu, pentru a nu te lasa prins de gandurile care te asalteaza, concentreaza-te asupra respiratiei. Directioneaza-ti intreaga atentie asupra respiratiei pe masura ce inspiri si expiri. Respiratia devine obiectul, iar tu lasi gandurile sa vina si sa plece.

Aceasta tehnica functioneaza la mine: o combinatie intre Mantra mea Sacra, respiratie si o selectie de versuri. Am facut asta vreme de mai multi ani si cu toate ca am incercat si alte tipuri de meditatie, aceasta mi se potriveste. Nu uita, aceasta este practica meditatiei in cazul tau, asa ca hotaraste tu pentru tine insuti ce obiect te tine cel mai concentrat si prezent pe perioada meditatiei si tine-te de el. Aceasta constanta din timpul meditatiei se traduce frumos in lumea exterioara ca traind in prezent, fiind treaz in fiecare clipa.

Pe masura ce apar distrageri ale atentiei in timpul meditatiei (intrand aici atat zgomotele exterioare cat si gandurile din mintea ta), continua sa-ti mentii atentia concentrata cu blandete asupra obiectului ales. Atata timp cat nu se aud sirene de urgenta trambitand in fundal, chiar nu e necesar sa raspunzi zgomotelor exterioare. Acelasi lucru e valabil pentru gandurile tale. Lasa-le sa vina si sa plece; nu te lasa prins de ele. Asta inseamna ca daca mintea ta incepe sa-si puna intrebari asupra unor lucruri, se lipeste intr-o amintire sau iti pune intrebari, nu-i raspunde. Daca mintea incepe sa-ti spuna ca nu ai timp sa stai intr-un loc si sa faci un anumit lucru, lasa pur si simplu gandul sa plece. Nu te contrazice cu el. Gandurile incearca sa te prinda in mrejele lor; asa ca lasa-le pur si simplu sa plece si intoarce-te la obiectul tau. Am ascultat odata, in timpul unei ore de yoga pe care o tineam, descrierea unei imagini vizuale pe care o ador:„Gandeste-te la ganduri ca la niste nori albi pe cer si la minte ca la cerul albastru; lasa cu blandete norii sa treaca.”

Iata un exemplu: in timp ce meditezi, s-ar putea sa-ti vina gandul Mi-e foame. Lasa gandul sa se inalte, priveste-l cum trece prin mintea ta ca un nor, si apoi lasa-l sa se indeparteze plutind. Daca te lasi prins de gand, s-ar putea sa incepi sa te intrebi ce vei servi la cina in acea seara. Apoi s-ar putea sa incepi sa te gandesti ca vei fi nevoit sa intri in supermarket. Apoi te vei gandi cum vei gasi un loc si pentru cateva cumparaturi la bacanie in acea zi. Asta inseamna sa fii prins in vartejul gandurilor. In schimb, cand gandul vine sau cand iti dai seama ca te lasi prins de el, adu-ti pur si simplu aminte ca meditezi si redirectioneaza-ti cu blandete si compasiune mintea inapoi catre obiectul tau. Asta inseamna sa meditezi.

Atunci cand meditam prin concentrarea atentiei asupra unui obiect, avem nevoie sa tinem minte ca acesta nu este decat un obiect (batul de pe spatele elefantului), al carui scop este sa ne ajute sa„sapam” in constienta noastra astfel incat sa patrundem tot mai adanc. Ideea e sa nu te concentrezi asupra obiectului de dragul obiectului in sine, ci de a-l folosi ca pe un instrument. Odata ce vei descoperi ce functioneaza in cazul tau, asigura-te ca pastrezi acea metoda. Desigur, din cand in cand vei fi da de bolovani (sau chiar de stanci), dar continua sa sapi catre acel loc al tacerii, puterii si pacii din strafundurile tale.

La urma urmelor, in practica meditatiei chiar conteaza practica, si nu rezultatul. Daca intri in meditatie cu gandul ca Voi vedea o luminita sau Voi auzi un sunet sau Imi voi linisti complet mintea sau cu orice alte asteptari ai avea in minte, nu vei face decat sa pui piedici in calea practicii. Pacea si constienta pe care le capeti in urma meditatiei se vor arata in viata ta de zi cu zi cand vei observa ca esti rabdator in loc sa fii nervos si stresat, iubitor in loc sa fii irascibil si plin de compasiune in loc sa fii partinitor. Pe bune, ideea este pur si simplu de a te aseza si a fi. Atat de des suntem prea ocupati ca sa existam pur si simplu in vietile noastre, iar practica noastra de aici este antrenamentul perfect. Singurul lucru pe care trebuie sa-l faci este sa-ti intorci mintea inapoi de fiecare data cand pleaca la plimbare. Adu-ti aminte ce ne-a invatat Sfantul Francis de Sales:„Chiar daca nu ai facut nimic altceva decat sa-ti duci spiritul inapoi desi el a plecat din nou de fiecare data cand l-ai dus inapoi, ora ta va fi fost folosita foarte bine.” Si asa este. Stand cu el, necedand impulsului de a te ridica si a pleca este ideea cu care ai inceput. Doar respectandu-ti angajamentul ca vei ramane acolo atat timp cat ti-ai propus este ceva monumental.

 

* * *

 

            Atunci cand alarma te anunta cu blandete ca timpul pentru meditatie s-a incheiat, prima ta inclinatie s-ar putea sa fie sa sari in picioare si sa pleci. Cu totii ne regasim in acest sentiment pentru ca suntem atat de priceputi sa actionam decat sa stam si sa fim doar. Este nevoie de practica pentru a te linisti. Asa ca in loc sa faci asta, cand se incheie meditatia, s-ar putea sa vrei sa inchei cu o rugaciune personala, un moment de tacere sau cateva cuvinte de multumire. Eu inchei cu„Draga Doamne, iti multumesc pentru viata mea de astazi. Te rog sa-mi acorzi gratia unei credinte de nezdruncinat.”

Indiferent ca iei in seama aceasta sugestie sau ca iti continui mai departe ziua, ideea este sa-ti stabilesti intentia de a duce mai departe cu tine aceasta pace, prezenta si liniste pe masura ce iesi in lumea exterioara. Paraseste-ti spatiul de meditatie in tacere, repetand in tacere Mantra ta Sacra in timp ce pasesti in lumea exterioara. Acum, ca pasesti in ce a mai ramas din zi, vei vedea ca esti mult mai prezent si mai constient– mai treaz.

 

PROVOCARI CU CARE S-AR PUTEA SA TE CONFRUNTI

 

          

            Cand incepi sa practici meditatia, s-ar putea sa intampini o varietate de obstacole. Aceste obstacole includ scuze cum ar fi: Nu am suficient timp. E prea plictisitor. E atat de greu sa stai nemiscat. E atat de dificil sa ramai treaz. Si asa mai departe. Evitarea poate fi o problema pentru urmatoarele: Pur si simplu nu ma pot aduna ca sa o fac mereu gasesc altceva ce trebuie sa fac in loc! Si apoi, bineinteles, sunt asteptarile: Nu se intampla nimic! Nu voi vedea niciodata„lumina”. Taraganarea isi are si ea locul ei: Oh, o sa meditez maine sau Voi incepe sa practic de saptamana viitoare. Daca te confrunti cu taraganarea, noteaza acest comentariu pe care l-am auzit la o retragere de la James Finley, un discipol de-al lui Thomas Merton:„Lumea nu se va da la o parte pentru ca noi sa avem parte de viata noastra mistica, asa ca nu astepta.” Aceste cuvinte merg drept in inima taraganarii.

            Am observat ca indiferent ce obstacol ti-ar aparea in cale– si cu totii avem parte de obstacole pe care mintea ni le arunca in fata– acestea nu pot fi depasite decat continuandu-ne meditatia. Asta e! Stabileste-ti un timp si un spatiu anume, si nu te abate de la angajamentul pe care l-ai facut cu tine insuti de a medita. Exerseaza-ti disciplina, si„nu astepta”.

            Cand am inceput eu practica meditatiei, aveam senzatia aceasta persistenta ca nu o faceam corect. Nu stiam exact la ce trebuie sa ma astept, asa ca atunci cand m-am gandit ca nu se intampla„nimic”, am inceput sa ma gandesc ca probabil gresesc undeva. Perfectionista din mine isi itea capul afara. Am continuat sa practic. Apoi, dupa o vreme in care nu am renuntat, am inceput sa vad marginile aspre ale vietii mele inmuindu-se. Am observat ca puteam sa am rabdare in mijlocul haosului si al stresului si sa iubesc in situatii in care ma simteam ranita si amabila in situatii in care mi-erau pusi la incercare nervii. Meditatia mea se reflecta cu adevarat in ziua mea; de fapt ma transforma dinspre interior catre exterior. La o retragere s-a spus ca Ghandi ar fi spus odata:„Nu exista esec in meditatie, ci doar esecul de a medita.”

            Daca iti urmezi intentia de a medita in fiecare zi si de a avea incredere in beneficiile acesteia, aceasta va deveni o parte regulata din ziua ta– una pe care nu ai rata-o pentru nimic de genul dusului sau spalatului pe dinti. Scuzele vechi vor incepe pur si simplu sa se prabuseasca.

 

„Aseaza-te in felul acesta; si stand asa, nemiscat, vei invata sa fii linistit.”

–James Finley

 

            In timpul meditatiei, este important sa avem tot timpul in minte ca fiecare dintre noi incepem la suprafata momentului in care ne aflam in viata noastra. Acest lucru inseamna ca suntem constienti de unele lucruri din viata noastra si inconstienti de altele. Cand meditam in mod regulat, sapam ceva mai mult in mintea noastra subconstienta de fiecare data. Noi chiar sapam acolo. Uneori, cu cat avansam mai mult in profunzime, cu atat mai dificil este sa acceptam ca de fapt ne dezvelim pe noi insine. Sentimentele si amintirile au felul lor de a se ridica la suprafata. Lasa-le sa iasa. Trebuie sa dezvelim tot ce este acoperit in subconstientul nostru.

            Tulburarea mea alimentara, bulimia, pe care am mentionat-o in prefata, consta in a manca pentru a-mi suprima sentimentele. Cand am inceput sa meditez, aceste sentimente au inceput sa iasa la suprafata, m-au coplesit, si am fost nevoita sa ma adresez unui profesionist. Asadar, daca o amintire sau un sentiment este prea puternic si dificil pentru tine, cum a fost si cazul meu, eu sunt foarte convinsa ca este cat se poate de bine sa cauti ajutor profesionist stand de vorba cu un consilier sau sfatuitor. Acorda-ti permisiunea de a simti aceste sentimente, fii ingaduitor si iubitor cu tine insuti, stiind ca avem cu totii„umpluturile” noastre si apoi decide ce este mai potrivit pentru tine. Am participat recent la o retragere cu autoarea Gabrielle Bernstein, care explica atat de frumos acest lucru:„Viata ne va rani, dar ne este dat sa traim asta. Noi nu incercam sa ne depasim problemele; noi incercam sa trecem prin ele.” Am observat de asemenea ca daca discuti despre meditatie cu prieteni care au gandirea asemanatoare cu a ta, daca iti gasesti un prieten de meditatie sau te alaturi unui grup de meditatie poti gasi un sprijin extraordinar si un simt al comunitatii.

 

 

O practica a meditatiei de succes

 

 

Consider ca o practica a meditatiei„de succes” nu are legatura cu vederea luminii sau cu atingerea starii de nimicnicie. Cu toate ca am experimentat un sentiment de pace profunda si unitate in meditatie, ceea ce iubesc cel mai mult la practica meditatiei este trairea interioara profunda si lucrurile marunte care ies la suprafata in timpul meditatiei si pe parcursul zilei. Stiu ca meditatia mea functioneaza atunci cand imi pot auzi sinele oferindu-mi calauzire sau ideea ca ar trebui sa ma gandesc ceva mai profund la ceva anume inainte sa trec la actiune sau sa comentez verbal.

Avand o practica a meditatiei consistenta, noi incepem cu adevarat sa ne remodelam dinspre interior catre exterior si incepem sa intrupam mesajul de pace al lui Gandhi: furia se transforma in compasiune, ura in iubire, nerabdarea in rabdare si nesiguranta in siguranta.

 

 

IMPORTANTA LINISTIRII MINTII PRIN MEDITATIE

 

 

Am fondat organizatia non profit Peaceful Mind Peaceful Life cu intentia de a raspandi iubirea si pacea in lume. Da, e o misiune foarte ambitioasa! Eu cred ca daca avem pace interioara, putem avea si pace exterioara. Cuvintele lui Dalai Lama, care se pot regasi in Inner and Outer Peace Through Meditation[3] de Rajinder Singh, intrupeaza importanta mare a meditatiei in viata mea si in viata oricui este in cautarea unei vieti magnifice:„Nu va exista o pace de durata in lume pana ce omul ca fiinta individuala nu va cunoaste pacea interioara. Pentru a crea pace interioara este nevoie sa calmezi mintea, de aici si importanta meditatiei.”

Prin meditatia zilnica, ne ancoram in lucrurile care sunt importante; incetam sa ne mai identificam cu gandurile noastre si ramanem intr-o tacere si o deschidere care ne ajuta sa incepem sa devenim vigilenti si una cu noi insine si cu toate fiintele. Mai simplu, o minte tacuta este o minte impacata, ceea ce ne permite sa fim prezenti in momentul respectiv si capabili sa functionam la capacitate maxima.

Meditatia inseamna„sa practici ramanand prezent”. Pentru a face asta, avem nevoie sa fim capabili sa putem alunga toate zgomotele mentale din capul nostru. La ce ne tot gandim noi, tot timpul? La situatiile care s-au intamplat, care s-ar putea intampla sau se intampla in prezent si la lucruri cum ar fi cine a spus ce, cine a facut ce, cine va spune sau va face nu stiu ce si asa mai departe. Ganduri ca acestea ne fac sa continuam sa traim in afara noastra, nu in momentul prezent, si ne lasa la mila lumii unde teoretic orice ne poate inclina balanta in defavoarea noastra si ne poate ruina ziua.

Viata este absolut impredictibila, si nicio filozofie din lume nu ne va oferi raspunsurile pe care le cautam legate de confort si fericire. Putem sa ne facem planuri si sa dam tot ce e mai bun din noi, ceea ce inseamna ca facem ce trebuie, dar nu avem niciun control asupra rezultatului final. Adesea sfarsim rin a ne folosi mult din energia noastra, atentie si timp in incercarea de a controla si a schimba lumea exterioara pentru a ne simti fericiti si multumiti.

Anthony de Mello, un preot iezuit, psihoterapeut si invatator spiritual de-al meu ne sfatuieste:„Daca pace este ceea ce iti doresti, cauta sa te schimbi pe tine insuti, nu pe alti oameni. Este mai usor sa-ti protejezi picioarele cu papuci decat sa asterni un covor pe intreg pamantul.” Aceste cuvinte ma fac sa rad pentru ca adevarul este ca pur si simplu nu avem niciun control asupra a ceea ce se afla in exteriorul nostru, iar cand fericirea noastra este dependenta de lucruri din lumea exterioara, viata ei va fi scurta.

Totusi, ceea ce putem controla, este ceea ce se intampla in interiorul nostru. Detinem controlul asupra modului cum actionam, cum traim si cum alegem sa raspundem situatiilor. Atunci cand actionam, raspundem si traim intr-o maniera care se afla in aliniament cu mintea noastra, trupul si sufletul, ne gasim fericirea si multumirea pe care le-am cautat. Cu o practica a meditatiei consistenta, abilitatea noastra de a exersa acest control devine si mai puternica, iar mintea noastra inclina tot mai mult sa ne lase sa ne asezam pe scaunul soferului. Acest lucru ne permite linistea de a cultiva o intelegere mai deplina a noastra insine si a lumii.

 

 

VIATA TRAITA CONSTIENT

 

 

            Prin meditatie noi ne descoperim un nou nivel al constientei, care ne permite sa vedem mai multe posibilitati decat cele cu care deja ne-am obisnuit. Perspectiva noastra se largeste. Incepem sa ne trezim constienta.„Buddha” inseamna Cel Trezit, si eu cred ca atunci cand Buddha a vorbit despre„viata traita constient” a vrut sa spuna urmatoarele: sa stim ca suntem vii, ca suntem atenti si constienti in ce priveste deciziile pe care le luam si ca nu trecem pur si simplu prin obiceiurile conditionate din viata noastra, intrebandu-ne din cand in cand Chiar am facut asta? Cum de s-a intamplat? Cum de am ajuns in situatia asta? Sa traiesti constient inseamna sa stii ca in orice moment facem alegeri si existam in clipa prezenta. Suntem total focusati pe a exista aici si acum.

            Cand trecem prin viata fara sa observam constient si operam pe pilot automat, ne retragem in spatele conceptelor de gen„corect si gresit” sau„cinstit si necinstit”. De fapt, suntem atat de subjugati de aceste concepte in ziua de astazi incat uitam ca ele depind integral de puncte de vedere individuale. Bineinteles ca nu vorbesc aici de marile dezbateri si probleme cu care se confrunta lumea astazi, care necesita discutii separate. Vorbesc despre lucrurile marunte si manevrabile din viata noastra cotidiana: perceptiile si asteptarile noastre individuale referitoare la cum ar trebui sa actioneze oamenii si cum ar trebui sa se petreaca lucrurile. William Shakespeare a insumat toate acestea minunat:„Asteptarile sunt radacina tuturor suferintelor.”

            Inchide ochii si cugeta la aceste vorbe cateva clipe. Asteptarile sunt radacina tuturor suferintelor. Uau! Cu totii avem anumite asteptari sau altele, nu-i asa? Si atunci cand asteptarile nu ni se implinesc, s-ar putea sa fim dezamagiti, nerabdatori sau iritanti cu oamenii si situatiile din jurul nostru. Aceasta este suferinta. Aceste lucruri ne provoaca stresul zilnic in vietile noastre. Mintea noastra ar putea fi atat de ocupata cu ofensa ce ni s-a adus incat uitam sa facem un pas inapoi, sa respiram si sa ne accesam sursa interioara a rabdarii si a compasiunii, unde putem sa vedem mai bine realitatea situatiei.

            Bineinteles, cred ca este perfect normal sa avem asteptari, insa in functie de cat de mult le permitem sa vina neverificate rezultatul se poate transforma in sentimente negative. Sa-ti povestesc despre una dintre asteptarile mele personale care avea de regula potentialul de a-mi„ruina” intreaga zi. Inainte sa citesti, nu uita ca lucrurile cu adevarat marunte pe care le intalnim intr-o zi normala, acestea sunt cele care ne pot prinde cu garda jos. Exemplul meu este despre o suparare foarte marunta de a nu mi se fi implinit asteptarea.

La iesirea din zona unde locuiesc exista un semafor. Sunt doua benzi acolo: una care vireaza la stanga sau tine drept si una care vireaza la dreapta. Cand ma apropii de acest semafor, de regula vreau sa fac dreapta, dar de obicei acolo e o masina, pe banda„mea”, care doreste sa o ia inainte. Raspunsul meu conditionat este sa ma enervez si sa imi pierd rabdarea la adresa persoanei din masina din fata mea. As putea sa incep sa gandesc: Nu-si da oare seama ca eu am verde intermediar si ca as putea trece daca el nu s-ar fi asezat pe banda gresita? Pe scurt, ma astept ca soferii sa respecte regulile de circulatie. Atunci cand nu o fac, pot opta pentru a ma enerva, ceea ce ar da un ton negativ intregii mele zile apoi. Dar cu recunostinta si cu incetul, incepandu-mi ziua meditand in liniste, mi-am antrenat mintea sa se opreasca si sa realizeze ca imi sta in putere sa aleg. Respir adanc pentru a ma conecta cu interiorul si ma simt pe loc mai plina de rabdare si mai linistita, fiind capabila sa permit sentimentului stresant sa plece. Atunci cand sunt toleranta, sunt in stare sa vad lucrurile dintr-o perspectiva diferita: nu este o situatie de viata si de moarte, nu detin niciun control asupra celorlalti, iar daca astept cateva minute in plus nu inseamna ca e sfarsitul lumii.

Toleranta inseamna sa-ti doresti si sa poti sa-ti suprimi agitatia sau supararea atunci cand te confrunti cu o intarziere si sa-ti pastrezi capul limpede cand te confrunti cu opozitie sau dificultati. De aceea micile iritari din viata zilnica sunt perfecte pentru a practica toleranta. Atunci cand nu avem rabdare, cand mintea noastra ajunge sa fie atat de prinsa cu felul in care ar trebui sa fie lucrurile si oamenii, renuntam la puterea pe care o avem de a fi prezenti in viata, asa cum este ea in acel moment. Atunci cand suntem furiosi, agitati, iritati, stresati sau frustrati, pur si simplu nu avem capacitatea de a raspunde evenimentelor si celorlalti oameni cu capul limpede.

Din fericire, prin practicarea regulata a meditatiei invatam ce inseamna rabdare si toleranta, antrenandu-ne mintea sa ramana tacuta; astfel devenim mai atenti si mai dispusi sa acceptam lucrurile asa cum sunt. Incetul cu incetul ajungem sa fim capabili sa renuntam la asteptari, mai ales la cele mici si iritante din viata noastra care par sa duca cu ele multa importanta si o mare greutate.

Atunci cand suntem mai atenti si mai toleranti, asteptarile noastre devin preferinte. Este pur si simplu o chestiune de adaptare a vocabularului. Prefer sa mi se intample asta in loc sa ma astept la asta. Aceasta schimbare subtila in limbaj reduce acel sentiment de indreptatire. In loc sa-ti doresti sau sa ai nevoie de ceva, doar il preferi. Cand nu ai ceva ce preferi sa ai nu-ti zburleste penele atat de tare ca atunci cand nu capeti ceva ce-ti doresti, ai nevoie sau te astepti sa ai. Manifestam mai multa toleranta fata de lucrurile care nu ni se potrivesc. Daca preferintele noastre sfarsesc prin a ni se intampla, cu atat mai mult suntem recunoscatori. Si daca nu, putem accepta aceasta cu gratie.

Pentru a putea ajunge la aceasta acceptare, putem gasi toleranta in tacerea meditatiei. Sri Swami Satchidananda a spus in The Yoga Sutras of Patanjali:„Pentru a-l intelege pe acel vesnic impacat care esti Tu, mintea trebuie sa taca; altfel se pare ca distrage adevarul de la calea sa.” Adevarul rezida in acceptarea noastra; fericirea si pacea noastra rezida in Adevar.

 

 

BENEFICIILE MEDITATIEI ASUPRA SANATATII SI STARII DE BINE

 

 

            Meditatia este o tehnica acceptata de relaxare ce-si propune sa te aduca in starea de„raspuns al relaxarii”– o stare in acre respiratie incetineste, tensiunea arteriala si consumul de oxigen scad si este posibil sa se experimenteze o senzatie mai puternica de bine, conform definitiei Centrului National pentru Medicina Complementara si Alternativa[4]. Conform Clinicii Mayo,„Tehnicile de relaxare te pot ajuta sa faci fata stresului cotidian si stresului legat de diferite probleme de sanatate, cum ar fi cancerul si durerile... Practicarea tehnicilor de relaxare poate reduce simptomele de stres incetinind ritmul cardiac, reducand tensiunea arteriala, incetinind ritmul respiratiei, marind aportul de sange catre muschii importanti, reducand tensiunea musculara si durerea cronica, imbunatatind concentrarea, reducand furia si frustrarea si sustinand increderea in sine pentru a face fata mai bine problemelor.[5]

            Cred ca putem spune ca meditatia este la fel de benefica pentru sanatatea noastra fizica pe cat este pentru starea noastra de bine mentala si spirituala. Gasesc ca este fascinant sa citesc despre cercetarile stiintifice asupra meditatiei. Multe dintre acestea se concentreaza asupra schimbarilor neurologice care au loc in creier in timpul sau drept rezultat al practicarii regulate a meditatiei. Un studiu, publicat in jurnalul stiintific Brain Research Bulletin[6] si preluat de MITnews, a descoperit ca cei care au meditat timp de opt saptamani„erau mai capabili sa-si controleze un anume tip de unde cerebrale pe nume fluxul alfa... un model de activitate care se crede ca minimizeaza distragerile, ca diminueaza potentialii stimuli de a capta atentia.”[7] Iar acesta este unul din scopurile majore ale meditatiei: sa fii mai putin distras si mai mult prezent in viata de zi cu zi, nu-i asa?

            In Jurnalul Canadian de Psihiatrie, Dr. John L. Craven scrie:„In cadrul unor studii controlate s-a observat o reducere a anxietatii la persoanele care mediteaza. Mai multe afectiuni care aveau legatura cu stresul au suferit o imbunatatire a starii in timpul sesiunilor clinice de meditatie, afectiuni ce includ hipertensiunea, insomnia, astmul, durerea cronica, anxietatea, fobia.”[8] Meditatia lasa corpul sa se relaxeze. Se spune ca o ora de concentrare completa in cadrul meditatiei echivaleaza cu patru ore de somn. Dupa meditatie, forta, vitalitatea si energia ne sunt reinnoite.

            Cu cat sapa mai mult stiinta in domeniul meditatiei, cu atat devine aceasta practica mai dominanta. Cand am inceput eu sa meditez in anii 1980, prietenii mei credeau ca eram un pic„sarita”, dar pana in 2007, chiar si Google a implementat un curs pentru angajatii sai care practicau meditatia. Acest program, care a fost dezvoltat de renumitul Chade-Meng Tan, este acum subiectul cartii Search Inside Yourself: The Unexpected Path to Achieving Success, Happiness (and World Peace).[9]

            Universitatile si centrele medicale din lume ofera cursuri de meditatie studentilor si pacientilor si chiar includ practica meditatiei in schemele lor de tratament. Spitalul Duke University de exemplu, preda meditatia constienta pacientilor lor cardiaci pentru a-i ajuta in managementul stresului. Conform DuheHealth. org:„Meditatia constienta inseamna sa te muti pe frecventa prezentului si a sentimentelor sale acompaniatoare. Astfel vei putea fi constient de gandurile si emotiile tale fara ca acestea sa te copleseasca.”[10]

            In vreme ce putem fi constienti de beneficiile practicarii meditatiei asupra noastra, putem de asemenea sa fim siguri ca ceea ce facem face bine sanatatii noastre. Cu atat de multi experti in sanatate care recunosc beneficiile relaxarii si meditatiei este si mai rezonabil sa ne oprim pentru o vreme in fiecare zi si sa permitem corpului nostru sa respire si sa incetineasca ritmul– de-adevaratelea. Acesta este un testament al invataturii mele de baza: Trezeste-te si OPRESTE-TE in loc de Trezeste-te si PORNESTE!

 

 

Bucura-te de beneficiile meditatiei

 

 

            Atunci cand meditam regulat folosind o tehnica ce ni se potriveste, vom incepe sa observam o transformare interioara care aduce cu sine multe efecte benefice pe care le putem resimti de-a lungul zilei. Vom sti ca meditatia noastra a functionat atunci cand ii vom vedea efectele in viata noastra de zi cu zi. Incepem sa traim viata pe care ne-am dorit-o dintotdeauna sa o traim. Practicarea regulata a meditatiei ne ajuta in urmatoarele:

           ☺ imbunatatirea capacitatii de concentrare

           ☺ o relaxare mai profunda si eliberare de stres

           ☺ incetinirea ritmului respiratiei

           ☺ largirea perspectivei personale

           ☺ centrarea mai temeinica in moment pe parcursul zilei

           ☺ calmarea mintii si reducerea palavragelii mintii

           ☺ imbunatatirea abilitatii noastre de a lasa lucrurile sa treaca

           ☺ sporirea gandurilor constiente, ceea ce ne permite sa reducem efectele celor negative

           ☺ reducerea sentimentelor de neliniste

           ☺ accesul la sinele nostru cel mai profund

           ☺ cultivarea constientizarii profunde ca suntem cu totii conectati, ca suntem cu totii una

 

 

Ganduri de despartire

 

 

            Meditatia ne ajuta sa ne calmam mintea astfel incat sa putem sa ne interiorizam si sa auzim„soaptele inimii noastre”. Atunci cand ne incepem ziua in liniste putem mai usor sa ne conectam cu calauzirea noastra interioara si centrul pacii. Prin intermediul meditatiei de dimineata, ne aliniem sufletul, mintea si trupul cu intentia de a celebra ziua pe care o traim centrati si ancorati in cine suntem cu adevarat. Suntem fiinte umane, bineinteles, asa ca avem nevoie de mici impunsaturi care sa ne aduca aminte sa mentinem cursul cat mai mult timp cu putinta. Aici intervine urmatorul pas al Practicii: Trairea Prezentului.

 

 

Seminte de luat cu sine

 

SAMANTA 1             Fiecare zi e un dar.

SAMANTA 2            Meditatia de dimineata ne ajuta sa ne interiorizam si sa accesam un loc care ne calmeaza, ne centreaza si ne da putere.

SAMANTA 3            Esenta meditatiei este practica, si nu rezultatul.

SAMANTA 4            Viata este absolut imprevizibila. Putem sa ne facem planuri si sa dam tot ce putem mai bun din noi, dar in final nu avem niciun control asupra rezultatului.

SAMANTA 5            Starea de pace si constienta dobandita prin meditatie ne arata in viata de zi cu zi cand suntem toleranti in loc sa fim nervosi, iubitori in loc de lipsiti de amabilitate si compatimitori in loc de critici.

Nr. de pagini: 200
Anul aparitiei: 2015

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review

Categorii de carte

Edituri

Transport in Bucuresti

Livrare gratuita in Bucuresti

Carti pentru premii scolare

oferta_premii_scolare.jpg

ANPC

anpc_banner.jpg
Created in 4.569 sec