Contractul de transport international de marfuri pe sosele

Contractul de transport international de marfuri pe sosele
-10%
Categoria: Carti diverse
30,60 lei
34,00 lei (-10%)
Promoția expiră la 31.12.2016
Disponibilitate: In stoc furnizor
Timp confirmare stoc: 3 - 4 zile lucratoare

DESCRIERE

Dezvoltarea infrastructurii rutiere si mobilitatea mare a autovehiculelor au determinat, cu deosebire la finele secolului trecut si inceputul noului mileniu, un avant major al transportului de marfuri pe sosele in detrimentul transportului feroviar, transportul rutier castigand mereu teren in lumea comertului international dat fiind raportul pret-rapiditate, net favorabil acestuia.

Aceasta dezvoltare a transportului de marfuri pe sosele a determinat, data fiind nevoia de certitudine a tuturor celor interesati: expeditorul marfii, carausilor si destinatarul aceleasi marfi - elaborarea de norme uniforme, deopotriva legale, cuprinse in conventii interstatale multilaterale, dar si contractuale, elaborate de asociatiile internationale de transportatori rutieri, in principal.

Se adauga instrumentelor internationale evocate conventii interstatale recente, de factura punctuala, sau acte legislative de drept derivat ale Uniunii Europene, reglementand aspecte adiacente transportului international de marfuri pe sosele si pe care Romania fie le-a ratificat, fie le aplica in calitatea sa de membru al Uniunii Europene.
Este contextul in care tema aleasa de autoare se impune si isi dovedeste cu prisosinta actualitatea si importanta stiintifica si practica.

Trebuie subliniat dintru inceput ca lucrarea de fata, rezultat al investigarii atente si minutioase a doctrinei romane si straine si a jurisprudentei domeniului, dar si al fructificarii indelungatei experiente de judecator a autoarei, se prezinta ca o cercetare de factura monografica, originala si care se impune prin concluziile incitante si propunerile de lege ferenda avansate, ca si prin luari de pozitie doctrinara care invita la reflectie.

Punand in evidenta realele calitati de cercetator ale autoarei care probeaza o solida cultura juridica, lucrarea se infatiseaza ca un demers stiintific laborios, structurat cu respectarea tuturor rigorilor unei lucrari monografice.

Dupa o introducere in care autoarea evoca politica transporturilor in Uniunea Europeana si in Romania - ca stat membru - si organizarea activitatii de transporturi in contextul rolului major si al importantei economice in crestere a transportului de marfuri in promovarea comertului mondial, in Capitolul I prezinta contractul de transport international de marfuri, in reperele sale generale, cu sublinierea controverselor - inca existente in doctrina - cu privire la caracterul real al acestuia, dar si clasificarea transporturilor internationale de marfuri, cu infatisarea unora dintre modalitatile tehnice de realizare a lor.

Apreciem modul in care, in paginile acestui capitol, autoarea infatiseaza aspecte referitoare la dreptul aplicabil contractului international de transport marfuri, surprinzand, atat cadrul uniform legal, cat si cadrul uniform contractual al contractului de transport international de marfuri pe sosele, aplecandu-se atat asupra conventiei CMR, cat si asupra Actului Uniform elaborat de OHADA sau asupra Conventiei CIDIP de la Montevideo referitoare la acelasi contract de transport, analize prezente pentru prima data in doctrina romana.

Capitolul al II-lea al lucrarii"Contractul de transport international de marfuri pe sosele" este rezervat cercetarii contractului de transport de marfuri pe sosele, asa cum este acesta reglementat in Conventia CMR - in evolutia acesteia, cu analiza scrisorii de trasura si naturii acesteia, asa cum rezulta atat din Conventia de la Geneva, cat si din scrisoarea de trasura tip, elaborata de IRU.

Absolut necesar in logica tratarii, in Capitolul al III-lea se analizeaza drepturile si obligatiile partilor implicate in contractul international de marfuri pe sosele, autoarea oprindu-se mai ales asupra obligatiilor carausului, inclusiv ale carausilor succesivi cand acestia exista.

Substanta lucrarii"Contractul de transport international de marfuri pe sosele" este data, in special, de capitolul al IV-lea, de o intindere importanta, afectat infatisarii raspunderii carausului pentru executarea necorespunzatoare sau neexecutarea contractului de transport de marfuri pe sosele, autoarea cercetand minutios formele raspunderii carausului si natura acesteia, cu surprinderea corecta a specificitatii raspunderii carausului rutier si a raspunderii solidare a carausilor succesivi si cu analiza pertinenta a cauzelor de exonerare de raspundere, sau de limitare a acesteia, ori chiar de agravare a ei. In preocuparea pentru o cercetare exhaustiva a raspunderii carausului rutier, autoarea se opreste si asupra problemei raspunderii acestuia in cazul transportului combinat, sau efectuat sub acoperirea carnetelor TIR si ATA.

In paginile aceluiasi capitol, in profitul unei tratari unitare, autoarea se apleaca si asupra aspectelor esentiale ale raspunderii expeditorului marfii in contractul de transport rutier, ca si ale raspunderii destinatarului marfii, cu cercetarea atenta a problematicii dreptului de retentie al carausului asupra marfii transportate, ca privilegiu al acestuia asupra marfii in cauza.

In mod logic - si firesc pentru noutatea cercetarii intreprinse - autoarea se ocupa in capitolul al V-lea de problematica solutionarii litigiilor nascute din executarea necorespunzatoare sau neexecutarea contractului de transport international de marfuri pe sosele, oprindu-se inclusiv asupra solutionarii lor pe calea arbitrajului, cu surprinderea specificitatii locului reclamatiei administrative impotriva carausului si a procedurii acesteia in mecanismul de solutionare a litigiilor mentionate. Remarcam ca deosebit de pertinenta cercetarea, in cuprinsul capitolului si a regimului prescriptiei extinctive, asa cum rezulta acesta din Conventia de la Geneva reglementand contractul international de transport de marfuri pe sosele.

In mod firesc, pentru o lucrare de cercetare stiintifica, monografia se finalizeaza cu formularea de concluzii extrem de judicioase, precum si cu propuneri pertinente de lege ferenda, pe care autoarea le avanseaza si fundamenteaza, pe masura analizei intreprinse, dar le concentreaza - in sinteza - in ultimele pagini, oferind astfel un extrem de util instrument pentru cititor.

Subliniind directiile posibile si necesare de modificare - in perspectiva - a Conventiei de la Geneva  din anul 1956, prin compararea si corelarea prevederilor acesteia cu ale celorlalte conventii interstatale multilaterale ulterioare, adoptate in materie de transport international de marfuri, precum si cu actele legislative - in domeniu - elaborate de Uniunea Europeana, autoarea propune extinderea reglementarii CMR si la raporturile dintre client si expeditorul marfii acestuia, in calitate de comisionar al sau, ca si extinderea cauzelor de exonerare de raspundere a carausului rutier, cu includerea cazurilor de defectiune a autovehiculului pentru vicii ascunse de fabricatie, sau a cazului de insotire a marfii periculoase de catre un consilier specializat.

Autoarea apreciaza - in aceeasi ordine de gandire - ca, pentru asigurarea echilibrului contractual in conditii de concurenta, s-ar impune inlaturarea limitarii cuantumului despagubirii datorate de caraus, cum se prevede inca in prezent in CMR. Este de retinut si propunerea vizand realizarea unei reglementari unitare a efectelor reclamatiei administrative impotriva carausului, cu prioritate asupra suspendarii cursului prescriptiei extinctive, ca si propunerea avansata, in baza unei analize comparative a CMR cu Conventia CIDIP din 15 iulie 1989 de la Montevideo privind contractele de transport rutier international de marfuri si cu Actul Uniform OHADA din 22 martie 2002 relativ la contractul de transport de marfuri pe sosele, de a se accepta si de a se trece si in statele parti las Conventia de la Geneva la utilizarea scrisorii de trasura intocmita in forma electronica.

Si numai eflorarea continutului de idei al lucrarii"Contractul de transport international de marfuri pe sosele" convinge asupra valorii incontestabile a acesteia, cercetarea intreprinsa impunandu-se teoreticianului si practicianului ca prima monografie din doctrina juridica romana afectata analizei complexe a contractului de transport international de marfuri pe sosele, aceasta reprezentand un demers laborios, incitant, care invita la reflectie.
 

Prof. univ. dr.
Brandusa STEFÃNESCU

Nr. de pagini : 392
Anul aparitiei : 2010

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review

Categorii de carte

Edituri

Transport in Bucuresti

Livrare gratuita in Bucuresti

Carti pentru premii scolare

oferta_premii_scolare.jpg

ANPC

anpc_banner.jpg
Created in 0.219 sec