Paula Andrada Cotovanu - Jurisprudenta recenta in materia organizarii judecatoresti si a statutului magistratilor - Editia II, revizuita si adaugita

Paula Andrada Cotovanu - Jurisprudenta recenta in materia organizarii judecatoresti si a statutului magistratilor - Editia II, revizuita si adaugita
-25%
Editura:
Anul publicării: 2015
Categoria: Carti diverse
60,00 lei
80,00 lei (-25%)
Promoția expiră la 31.12.2016
Disponibilitate: In stoc furnizor
Timp confirmare stoc: 3 - 4 zile lucratoare

DESCRIERE

Prezentul volum reuneste o parte dintre cele mai semnificative rezumate ale hotararilor judecatoresti publicate in perioada 2009-2014 de Revista Forumul Judecatorilor, in cadrul rubricii destinate jurisprudentei in materia organizarii judecatoresti si a statutului magistratilor.

Statutul magistratilor urmareste sa asigure competenta, independenta si impartialitatea pe care, in mod legitim, orice persoana le asteapta de la instante si de la fiecare judecator caruia ii este incredintata apararea drepturilor sale, dar si stabilitatea procurorilor.

In acelasi timp, organizarea judecatoreasca asigura independenta instantelor si a judecatorilor, conditie obligatorie pentru existenta statului de drept si garantia fundamentala a unui proces echitabil, puterea judecatoreasca fiind unul dintre cei trei piloni fundamentali, egali ca importanta, ai statului de drept, alaturi de legislativ si executiv. Aceasta independenta trebuie sa existe in raport cu societatea, in general, dar si cu partile din orice litigiu asupra caruia judecatorii trebuie sa se pronunte.

Un astfel de studiu este insa extrem de util, in primul rand pentru magistrati, dar si pentru auditorii de justitie si avocati, pentru ca poate cele mai reprezentative hotarari judecatoresti privind organizarea judecatoreasca si statutul magistratilor au fost stranse in aceeasi lucrare.

Cuprinsul cartii Jurisprudenta recenta in materia organizarii judecatoresti si a statutului magistratilor

Cuvant inainte /5

Partea I. Jurisprudenta in materia organizarii judecatoresti /7

Capitolul 1. Organizarea si functionarea instantelor judecatoresti/7

1. Avizul negativ al presedintelui curtii de apel nu determina nelegalitatea unei hotarari a Sectiei pentru judecatori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii prin care s‑a dispus desfiintarea functiei vacante de vicepresedinte, prevazuta in statul de functii al unei judecatorii din circumscriptia teritoriala a curtii de apel respective/7

2. Blocarea posturilor in conditiile art. 22 din O. U. G. nr. 34/2009. Demersuri ale Curtii de Apel Bucuresti pentru finantarea posturilor vacante si deblocarea celor existente, dimensionarea schemei de personal si stabilirea volumului optim de activitate. Actiune in instanta impotriva refuzului exprimat in acest sens de Guvernul Romaniei, Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Justitiei. Lipsa unui exces de putere/10

Capitolul 2. Organizarea si functionarea Ministerului Public /21

1. Repartizarea sectoarelor de activitate in parchet. Act administrativ. Trecerea, pentru bunul mers al unitatii, a unui procuror in sectorul judiciar, unde actele procesuale si procedurale intocmite nu necesita o verificare a legalitatii si temeiniciei/21

Capitolul 3. Organizarea si functionarea Consiliului Superior al Magistraturii /41

Sectiunea 1. Alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii /41

1. Desfasurarea procedurii alegerii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii. Ca regula, colegiile de conducere ale instantelor indeplinesc rolul de comitete electorale locale, insa printre atributiile acestora nu intra si aceea prevazuta de art. 5 alin. 8 din Hotararea CSM nr. 327/2005, neputand desemna judecatorul cu cea mai mare vechime in magistratura care face parte din comitetul electoral local, pentru a prezida adunarea generala a judecatorilor/41

2. Alegeri pentru desemnarea candidatilor pentru functia de membru in Consiliul Superior al Magistraturii organizate la o curte de apel. Regulamentul privind procedura alegerii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, aprobat prin Hotararea Plenului C. S. M. nr. 327/2005. Simpla imprejurare ca adunarea generala nu a fost prezidata de judecatorul cu cea mai mare vechime in magistratura nu este de natura a atrage prin ea insasi nelegalitatea procedurii de desemnare a candidatului pentru functia de membru al C. S. M. Lipsa influentarii rezultatului final al alegerilor/53

3. Suspendarea executarii hotararii Plenului CSM privind intocmirea listei cu numarul de voturi obtinute de fiecare candidat in adunarile generale, pentru alegerea unui membru. Conditia de a fi desemnat un judecator care este de la instanta unde isi desfasoara efectiv activitatea si unde are dreptul sa voteze/67

Sectiunea 2. Functionarea Consiliului Superior al Magistraturii /75

1. Prim‑adjunctul procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie poate participa la sedintele Sectiei pentru procurori si ale Plenului C. S. M., in perioada vacantei functiei de procuror general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie/75

2. Alegerea in functia de vicepresedinte al C. S. M. Reinnoirea mandatului. Se pot exercita doua mandate, cu conditia ca acestea sa nu fie succesive. Daca legiuitorul ar fi intentionat sa interzica un al doilea mandat indiferent de situatie, ar fi folosit expresia„un singur mandat” sau o alta expresie echivalenta si lipsita de orice urma de echivoc/87

3. Competenta materiala. Actele juridice de natura administrativa adoptate in legatura cu alegerea organelor de conducere ale C. S. M. nu reprezinta pentru un magistrat evenimente legate de cariera si drepturile sale /98

Sectiunea 3. Atributiile Consiliului Superior al Magistraturii /102

1. Consiliul Superior al Magistraturii are atat atributia de a adopta Codul deontologic al judecatorilor si procurorilor, cat si pe aceea de a solutiona sesizarile privind incalcarea acestuia/102

2. Competenta sectiilor C. S. M. de a lua masuri pentru solutionarea sesizarilor primite de la justitiabili sau de la alte persoane privind conduita necorespunzatoare a judecatorilor si procurorilor. Elaborarea normelor de conduita, verificarea acestora si modalitatea de valorificare a rezultatelor procedurii/104

3. In conditiile in care, la data pronuntarii hotararii, Inspectia Judiciara functiona pe langa Plenul C. S. M., iar atributiile din domeniul raspunderii disciplinare a magistratilor erau exercitate de C. S. M., prin intermediul sectiilor corespunzatoare, C. S. M., prin Sectia pentru Judecatori, in calitate de organ emitent asimilat al actului administrativ contestat, era competent sa se pronunte si asupra plangerii prealabile care viza anularea unui act emis de Comisia de Disciplina/113

4. Realizarea unei baze de date la nivelul Inspectiei Judiciare privind incalcari ale conduitei deontologice de judecatori si procurori, care nu reprezinta abateri disciplinare. Competenta de reglementare a C. S. M. Masura administrativa, fara incidenta asupra principiilor de conduita etica a judecatorilor si procurorilor sau asupra competentei comisiilor de evaluare a activitatii lor profesionale/119

5. Necontestarea Hotararii Plenului Consiliului Superior al Magistraturii prin care s‑au validat rezultatele concursului pentru ocuparea posturilor de consilier juridic‑ personal de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor din cadrul aparatului propriu al Consiliului Superior al Magistraturii. Solicitarea de un concurent a comunicarii unei copii de pe lucrarea scrisa la proba de limba engleza. Actele pregatitoare sau operatiunile administrative si tehnico‑materiale care au stat la baza emiterii unui act administrativ pot fi atacate la instanta de contencios administrativ doar odata cu actul administrativ emis in baza acestora/125

Sectiunea 4. Statutul membrilor Consiliului Superior al Magistraturii /131

1. Legea nr. 317/2004 nu contine dispozitii privitoare la imprejurarea in care mandatul unui membru C. S. M. inceteaza inainte de termen, Constitutia stabilind durata mandatului membrilor C. S. M. de 6 ani, indiferent daca acesta a inceput odata cu al celorlalti membri magistrati sau anterior/131

2. Existenta unor banuieli privind savarsirea unor fapte prevazute de legea penala. Suspendarea din functie a unui procuror, membru al Consiliului Superior al Magistraturii. Procedura de verificare si constatare a indeplinirii conditiei de buna reputatie. Perceptia observatorului obiectiv cu privire la comportamentul magistratului /134

 Capitolul 4. Organizarea si functionarea Institutului National al Magistraturii si a Scolii Nationale de Grefieri /145

1. Formator I. N. M. Calitatea de judecator si de procuror, membru ales al C. S. M. este compatibila cu functia de formator in cadrul I. N. M., activitate ce poate fi desfasurata fara a fi necesara detasarea/145

2. Auditori de justitie. Solicitarea unui auditor de justitie, care nu a promovat sesiunea de absolvire a Institutului National al Magistraturii, de a fi obligata institutia la organizarea unei noi sesiuni de absolvire, precum si la plata in continuare a bursei este lipsita de temei legal/148

3. Concursul de admitere la Scoala Nationala de Grefieri. Conditia bunei reputatii. Informatiile potrivit carora candidatul nu s‑a putut adapta rigorilor si disciplinei impuse functiei militare pe care o ocupa anterior si care au condus in final la trecerea in rezerva/152

4. Refuzul de plata a sumelor solicitate pentru plata salariilor personalului Institutului National al Magistraturii si Scolii Nationale de Grefieri. Ministerul Finantelor Publice, precum si orice alta autoritate, nu au competenta de a cenzura modul de compunere al remuneratiei magistratilor si personalului asimilat si de a face distinctie intre drepturile prevazute in O. U. G. nr. 27/2006 si drepturile derivand din aplicarea hotararilor judecatoresti. Autoritatile nu pot invoca lipsa de fonduri sau a altor resurse pentru a justifica neexecutarea unei hotarari judecatoresti. Aplicabilitatea O. U. G. nr. 71/2009/157

 Capitolul 5. Asociatiile profesionale ale magistratilor /167

1. Scopul Asociatiei Magistratilor din Romania, de aparare a intereselor profesionale ale membrilor sai in raporturile cu celelalte subiecte de drept, promovarea demnitatii profesiei, asigurarea drepturilor si statutului profesional al magistratilor, justifica interesul in contestarea numirii in functia de presedinte sau vicepresedinte al C. S. M./167

2. Lipsa interesului unei asociatii profesionale a magistratilor in formularea unei actiuni in anularea hotararii Plenului Consiliului Superior al Magistraturii privind alegerea presedintelui C. S. M. Imposibilitatea invocarii incalcarii interesului public, in lipsa unui drept subiectiv sau interes legitim privat care sa fi fost incalcat/171

3. Contencios administrativ. Recurs formulat de asociatii profesionale ale magistratilor impotriva Hotararii Plenului C. S. M. prin care s‑a dispus promovarea in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie. Lipsa de interes/180

4. Respingerea exceptiei de nelegalitate a prevederilor Ordinului Ministrului Justitiei nr. 2964/C/22 noiembrie 2007, prin care s‑a transmis spre folosinta Asociatiei Magistratilor din Romania un spatiu in imobilul Institutului National al Magistraturii/183

Capitolul 6. Asistentii judiciari. Compartimentele auxiliare de specialitate din cadrul instantelor si al parchetelor. Gestiunea economico‑financiara si administrativa /191

1. Respingerea solicitarii Ministerului Justitiei privind acordarea avizului conform pentru modificarea statelor de functii si de personal ale Judecatoriei Pitesti si Judecatoriei Curtea de Arges prin transformarea unor posturi de grefieri cu studii medii in posturi de grefier cu studii superioare. Temeinicie/191

2. Evaluarea profesionala a unui functionar public expert din cadrul unei curti de apel, realizata la data intrarii sale in concediul pentru cresterea si ingrijirea copilului, satisface cerintele prevederilor legale referitoare la conditiile ce se cer a fi indeplinite pentru inscrierea si participarea la un examen de promovare in grad professional/194

3. Refuzul nejustificat al Ministerului Finantelor Publice de acordare viza/autorizare pentru a efectua deschideri de credite pentru plata partiala a unor titluri executorii conform H. G. nr. 422/2010/200

Partea a II‑a. Jurisprudenta in materia statutului magistratilor /207

 Capitolul 1. Incompatibilitati si interdictii /207

1. Interdictia judecatorilor si procurorilor de a avea calitatea de asociat sau de membru in organele de conducere, administrare sau control la persoanele juridice nu poate fi extinsa la aceea de investitor la bursa in privinta celorlalte instrumente financiare tranzactionate, in afara actiunilor, in lipsa unor prevederi legale care sa instituie o asemenea interdictie/207

2. Agent/colaborator al securitatii ca politie politica. Cererea de reexaminare a unei solutii pronuntate, ramasa definitiva este admisibila numai daca cererea de reexaminare ar avea la baza probe noi care sa nu fi fost analizate cu ocazia admiterii primei solutii/221

Capitolul 2. Cariera judecatorilor si procurorilor /230

Sectiunea 1. Admiterea in magistratura si formarea profesionala initiala a judecatorilor si procurorilor  /230

1. Judecatorii si procurorii in functie nu pot participa la concursul de admitere in magistratura, organizat potrivit dispozitiilor art. 33 alin. 1 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare/230

2. Concursul de admitere in magistratura. Verificarea din punct de vedere medical si psihologic reprezinta o conditie de inscriere la concurs, etapa premergatoare si eliminatorie. Inutilitatea supunerii unui candidat la verificarea din punctul de vedere al cunostintelor teoretice mai inainte ca acesta sa fi fost declarat admis ca apt medical/psihologic pentru profesia pentru care candida/233

3. Concurs de admitere in magistratura. Conditia vechimii in specialitate de cel putin 5 ani. Lipsa prevederii in lege a unei„vechimi utile”. Desfasurarea activitatii de consilier juridic pentru o perioada de 9 ani, remunerata, de un licentiat in stiinte administrative, specializarea administratie publica. Efecte/242

4. Anularea unui act administrativ prin care se constata neindeplinirea unor conditii de numire in functia de procuror nu conduce in mod automat la constatarea ca sunt indeplinite aceste conditii si la numirea in functia de procuror. In cazul candidatilor la concursul de admitere in magistratura, conditia de a fi apt din punct de vedere psihologic este o conditie de numire in functia de judecator sau procurer/249

5. Nelegalitatea testarii psihologice si a reexaminarii psihologice a candidatilor declarati admisi la proba scrisa, efectuate dupa sustinerea concursului de admitere la Institutul National al Magistraturii/252

6. Indeplinirea conditiilor legale pentru a ocupa functia de judecator. Buna reputatie. Rezolutie de scoatere de sub urmarire penala in ceea ce priveste savarsirea infractiunii de furt/259

7. Insuficienta motivare a rapoartelor de examinare psihologica si arbitrariul derivand din lipsa de transparenta, de deplina credibilitate si de egalitate in ce priveste examinarea si a reexaminarea psihologica a unui candidat, efectuate in cadrul concursului de admitere in magistratura. Sistemul copy‑paste. Raportul psihologic absolut identic cu cel intocmit in urma reexaminarii psihologice, dar si cu acel al altui candidat, chiar si in privinta semnelor de punctuatie/265

8. Hotarare a Plenului C. S. M. de respingere a cererii de inscriere la concursul de admitere in magistratura. Lipsa probarii exercitarii continue a profesiei de avocat. Declaratia pe proprie raspundere nu poate suplini lipsa unui act care sa emane de la barou, din care sa rezulte desfasurarea unei activitati pe o perioada de cel putin 5 ani/277

9. Savarsirea, de catre candidat, a doua infractiuni intentionate la regimul circulatiei pe drumurile publice justifica pierderea bunei reputatii, prezumata a fi avuta la data respectiva, astfel ca, in analizarea indeplinirii acestei conditii, C. S. M. si‑a exercitat dreptul de apreciere cu respectarea principiului legalitatii si a mentinerii unor standarde ridicate, in raport cu exigentele impuse pentru exercitarea unei functii publice in cadrul puterii judecatoresti, in care increderea opiniei publice in probitatea si demnitatea magistratilor este esentiala/280

10. Actul administrativ care naste, modifica sau stinge raporturi juridice este hotararea de validarea rezultatelor concursului de admitere in magistratura, anuntul de organizare a unui concurs, desi reprezinta o manifestare de vointa a autoritatii publice, nu naste raporturi juridice, fiind un act preparator, care nu poate fi atacat decat odata cu actul administrativ emis in urma parcurgerii procedurii de desfasurare a concursului/285

Sectiunea 2. Formarea profesionala continua si evaluarea periodica a judecatorilor si procurorilor /294

1. Nelegalitatea dispozitiei din Regulamentul C. S. M. privind evaluarea activitatii profesionale a judecatorilor si procurorilor care prevede ca„la instantele sau parchetele la care in schema de personal este prevazut un numar mai mic de 10 judecatori, respectiv procurori, evaluarea se face de comisia constituita la instanta ierarhic superioara sau, dupa caz, la parchetul ierarhic superior”. Dreptul procurorului/judecatorului de a fi evaluat de o comisie din care sa faca parte conducatorul parchetului/presedintele instantei in care functioneaza/294

2. Dosarele profesionale ale judecatorilor si procurorilor in functie, precum si ale fostilor judecatori si procurori. Sfera informatiilor de interes public. Datele cu privire la evolutia profesionala, calificativele acordate in urma evaluarilor profesionale si sanctiunile disciplinare/305

Sectiunea 3. Promovarea judecatorilor si procurorilor si  numirea in functiile de conducere /310

A. Promovarea la tribunale, curti de apel si la parchete /310

1. Participarea la concursul de promovare la instantele si parchetele superioare. Lipsa evaluarii profesionale /310

2. Contestatie impotriva hotararii Comisiei de organizare a concursului de promovare in functii de executie a judecatorilor si procurorilor. Dreptul procurorilor numiti in functie de mai mult de doi ani si care nu au fost evaluati de a participa la acest concurs de promovare/314

3. Promovarea la curtile de apel. Fiecare candidat poate formula o singura optiune cu privire la felul promovarii, instanta ori parchetul la care solicita promovarea, respectiv, sectia pentru care opteaza/320

4. Contencios administrativ. Contestarea proceselor‑verbale intocmite de comisia de solutionare a contestatiilor la barem si de comisia de organizare a concursului de promovare in functii de executie. Inadmisibilitate/322

5. Promovare in functie de executie. Perioada in care recurentul a indeplinit functia de consilier juridic nu poate fi avuta in vedere in calculul vechimii minime prevazute de lege. Efectul deciziei Curtii Constitutionale nr. 785 din 12. 05. 2009/325

6. Concursul de promovare a judecatorilor si procurorilor in functii de executie. Nerespectarea obligatiei de asigurare a caracterului confidential al numelui candidatului in procedura de concurs. Lipsa obligatiei in cazul comisiei de solutionare a contestatiilor la baremul de notare/332

7. Cererea de suspendare, pe calea dreptului comun, a executarii partiale a Hotararii Plenului Consiliului Superior al Magistraturii privind validarea rezultatelor finale ale concursului de promovare pe loc in functii de executie a judecatorilor, pana la solutionarea in fond a actiunii in anulare partiala a acestei hotarari. Inadmisibilitate. Conditiile art. 29 alin. 7 din Legea nr. 317/2004/339

8. Vocatia candidatilor care nu au putut fi promovati in functii de executie din cauza lipsei de posturi vacante. Curgerea termenului de 6 luni pentru valorificarea rezultatelor/346

9. In cadrul unei cereri de valorificare a rezultatului obtinut de un procuror privind un concurs de promovare in functii de executie, pot fi ocupate numai posturile de executie, nu si posturile aferente unor functii de conducere/350

10. Regulamentul privind organizarea si desfasurarea concursului de promovare in functii de executie a judecatorilor si procurorilor. Ipoteza in care o cerere de valorificare a rezultatului obtinut la un examen de promovare in functii de executie vine in concurs cu o cerere de transfer pentru un post vacant la o instanta de control judiciar ulterior finalizarii concursului/354

11. Cererile de valorificare formulate de candidatii la concursul de promovare in functii de executie au prioritate atunci cand vin in concurs cu cereri de transfer ale candidatilor care au fost admisi pentru promovare pe loc la concurs si nu au prioritate atunci cand vin in concurs cu alte cereri de transfer, formulate de alti judecatori sau procurori decat aceia care au promovat pe loc in urma concursului/360

12. Concursul de promovare efectiva in functie de executie a judecatorilor si procurorilor. Hotararea de principiu a Plenului C. S. M. prin care s‑a statuat ca fiind posibila utilizarea in procedura de valorificare si a posturilor devenite vacante cu o data ulterioara expirarii termenului de valorificare, dar ca urmare a unor masuri dispuse in interiorul acestui termen, are in vedere situatiile in care vacantarea unor posturi de judecator sau procuror este certa si este dispusa in interiorul termenului de valorificare, devenind efectiva ulterior implinirii termenului mentionat/364

13. Hotararea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii privind respingerea unor cereri de valorificare a rezultatelor concursului de promovare in functii de executie a mai multor judecatori. Repartizarea unor posturi vacante intre sectiile Curtii de Apel Bucuresti de catre colegiul de conducere al instantei/368

14. Valorificarea rezultatului obtinut de un judecator la concursul de promovare in functii de executie. Indeplinirea de catre candidat a conditiilor prevazute la art. 27 din Hotararea Plenului C. S. M. nr. 621/2006 poate fi avuta in vedere si la alta sectie a instantei pentru care s‑a optat la inscriere, dar de aceeasi specializare/376

15. Neindeplinirea conditiilor legale de participare la concursul de promovare a judecatorilor in functii de executie vacante. Materia drept international privat nu este compatibila cu specializarea sectiei de contencios administrativ si fiscal, dreptul administrativ fiind o ramura a dreptului public/391

16. Valorificare rezultate concurs de promovare. Judecatorii si procurorii care indeplinesc conditiile prevazute de art. 27 din Hotararea Plenului C. S. M. nr. 621/21 septembrie 2006, dar care nu au fost promovati ca urmare a lipsei posturilor vacante, pot fi promovati in posturile ce se vacanteaza la instantele sau parchetele pentru care au optat la inscriere, in termen de 6 luni de la data comunicarii rezultatelor/395

17. Continuarea procedurii concursului de promovare pentru ocuparea unui post vacant de executie la Curtea de Apel lasi‑ Sectia Contencios administrativ si fiscal, ca urmare a inlaturarii cauzei ce a determinat suspendarea procedurii. Nereglementarea legala, ca un eventual conflict de interese, a situatiei in care membrii comisiei au calitatea de judecatori chiar la instanta pentru care se organizeaza concursul/399

18. Inscrierea, in vederea participarii la un concurs de promovare, cu optiunea„promovarii efective” se poate realiza doar in conditiile in care exista, la momentul inscrierii, posturi vacante alocate la instanta, respectiv parchetul pentru care se opteaza prin inscrierea la concurs/407

19. Actiune formulata de Curtea de Apel Bucuresti impotriva Hotararii Plenului C. S. M. care a dispus ca posturile ce privesc functii de conducere sa nu fie incluse in lista posturilor scoase la concursul de promovare in functii de executie a judecatorilor. Lipsa de interes. Posibilitatea ocuparii locurilor in cauza prin valorificarea rezultatelor concursului/411

20. Conditii participare la concurs de promovare. Discriminare inexistenta. Desi judecatorii militari sunt independenti si inamovibili si au drepturile si obligatiile prevazute de Statutul magistratului, totusi, pentru incadrarea ca judecator militar este necesara dobandirea calitatii de ofiter activ in cadrul Ministerul Apararii Nationale, iar promovarea se poate face numai in cadrul instantelor militare/413

21. Judecator militar. Dreptul de a se inscrie la concursul de promovare in functie de executie a judecatorilor la instantele civile. Statutul de militar activ si calitatea de candidat la concurs/419

22. Ulterior modificarii Legii nr. 304/2004, prin O. U. G. nr. 56/2009, procurorii care au activat in cadrul D. I. I. C. O. T. si D. N. A. nu mai pot pretinde sa li se recunoasca gradul de procuror corespunzator Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si dupa ce au revenit la parchetele de unde provin sau unde au dreptul sa functioneze potrivit legii, chiar daca au fost numiti sub imperiul legii vechi/423

23. Reviriment jurisprudential. Numirea procurorilor la D. I. I. C. O. T. sau la D. N. A. le confera dreptul de a functiona la aceste structuri specializate, insa nu si gradul profesional corespunzator P. I. C. C. J./426

24. Hotarare a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii prin care s‑a dispus recunoasterea gradului profesional corespunzator Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Contestatie. Competenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie‑ Sectia de contencios administrativ si fiscal  /431

25. Respingerea cererii de recunoastere a gradului de judecator de curte de apel. Discriminare. Hotararile invocate ce constituie decizii de speta pot produce efecte juridice doar inter partes litigantes/433

26. Recunoastere grad profesional. C. S. M. nu poate fi obligat sa recunoasca gradul profesional superior, ca urmare a unui examen organizat de alta autoritate si ale carui rezultate nu au fost valorificate in termenul legal/437

27. Principiul legalitatii promovarii. Salarizarea pentru o anumita functie asimilata magistratilor, aceeasi cu cea corespunzatoare functiei de judecator, nu presupune dobandirea, de catre cel asimilat magistratului, a gradului profesional de judecator/441

B. Promovarea in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie  /446

1. Concurs de promovare in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie. Punctajul mediu obtinut de fiecare candidat se calculeaza ca medie aritmetica a punctajelor acordate de fiecare dintre membrii Consiliului Superior al Magistraturii prezenti. Se sanctioneaza cu nulitatea doar lipsa notarii, iar nu si punctajul 0 (notarea cu 0 puncte). Instanta de judecata nu se poate substitui unei comisii de examen sau de concurs in aprecierea cunostintelor sau aptitudinilor unui candidat, astfel ca nu va putea infirma, prin hotararea sa, punctajul acordat, chiar daca contestatoarea invoca in favoarea sa o serie de aprecieri profesionale concretizate in actele depuse la dosar/446

2. Concurs de promovare in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie. Fisele de evaluare individuale si fisa centralizatoare contestate nu pot fi supuse controlului pe calea exceptiei de nelegalitate, nefiind acte administrative individuale de natura a produce efecte juridice in sensul dispozitiilor art. 2 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 554/2004. Nici regulamentul de concurs nu prevede ca evaluarea si punctajul se acorda de membrii Plenului prin adoptarea unei hotarari admisibil a fi contestate separat pentru motive de nelegalitate/449

3. Participarea la sedintele de judecata ale I. C. C. J., in calitate de judecator, a unui procuror, al carui decret de numire in functia de judecator nu fusese inca publicat in Monitorul Oficial. Rezolutia Comisiei de disciplina pentru judecatori. Imposibilitatea de a mai fi efectuata cercetarea disciplinara in calitatea de procuror, ca urmare a eliberarii din functie, si imposibilitatea angajarii raspunderii disciplinare ca judecator, dat fiind ca, la data savarsirii faptelor, magistratul avea

calitatea de procurer/453

C. Numirea in functiile de conducere din cadrul judecatoriilor, tribunalelor, curtilor de apel si parchetelor corespunzatoare. Numirea in functiile de conducere din cadrul Inaltei Curti de Casatie si Justitie, Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si Directiei Nationale Anticoruptie /482

1. Respingerea cererii de inscriere la concursul de numire in functie de conducere, pentru neindeplinirea cerintei impusa de art. 48 alin. 2 din Legea nr. 303/2004, privind evaluarea activitatii profesionale. Termenul de 2 ani de la numirea in functie se calculeaza de la data numirii in functia de judecator sau procuror, prin Decret al Presedintelui Romaniei/482

2. Suspendarea validarii rezultatelor concursului sau examenului pentru numirea in functiile de prim procuror. Dovada unei fraude/491

3. Judecator cu grad profesional de tribunal, fost judecator financiar, ce beneficiaza, de la data numirii, de salarizarea aferenta judecatorilor de curte de apel, fara insa a dobandi si gradul de judecator de curte de apel. Concursul sau examenul pentru numirea in functii de conducere a judecatorilor si procurorilor. Respingerea cererii de inscriere la concursul pentru functiei de presedinte al Curtii de Apel Bacau/496

4. Exceptia de nelegalitate a prevederilor art. 33 alin. 5 din Regulamentul de organizare si desfasurare concursului sau examenului pentru numirea in functii de conducere a judecatorilor si procurorilor. Caracterul definitiv al rezultatelor probei orale nu poate sa rezulte numai din faptul inregistrarii desfasurarii (cel putin in format audio) si pastrarii acestei inregistrari cel putin un an de la data desfasurarii probei/500

5. Concursul sau examenul pentru numirea in functii de conducere a judecatorilor si procurorilor. Neindeplinirea conditiilor legale pentru ca urmare a faptului ca magistratul in cauza a desfasurat activitate de colaborare cu serviciile de informatii inainte de anul 1990. Depasirea competentelor de Sectia pentru judecatori a C. S. M. in analiza conditiilor prevazute de art. 48 alin.(10) din Legea nr. 303/2004, republicata/505

Sectiunea 4. Delegarea, detasarea si transferul  /514

1. Adresa emisa de Seful Misiunii EUPOL Afganistan autoritatilor romane, prin care recomanda repatrierea imediata a unui procuror detasat in cadrul acesteia, nu este un act administrativ, astfel incat nu poate fi supusa cenzurii instantei romanesti de contencios administrativ, in temeiul Legii nr. 554/2004/514

2. Conditii de detasare a magistratilor in cadrul unor institutii internationale. Analiza facuta de C. S. M. in abordarea unei solicitari de detasare, grefata pe datele statistice privind volumul de activitate si incarcatura pe judecator, locurile vacante, celelalte detasari in raport cu cea solicitata, se inscrie in limitele puterii discretionare conferite de lege    /523

3. Lipsa motivarii unei hotarari a Plenului C. S. M. Exces de putere. Detasare a unui judecator in functia de Consul General al Romaniei. Perioada de 6 ani reprezinta perioada maxima pe care se poate dispune o singura detasare a magistratului, iar nu perioada maxima a detasarilor care pot fi dispuse in cursul carierei magistratului /531

4. Analiza unei cereri de transfer formulata de un magistrat trebuie sa asigure luarea unei decizii obiective, in conditii de transparenta, legalitate si oportunitate, cu mentinerea unui echilibru intre interesul public pe care C. S. M. are obligatia sa‑l ocroteasca in exercitarea rolului sau de garant al independentei justitiei si interesul legitim privat al persoanei care a formulat o cerere de transfer/538

5. Prin includerea postului ce se va vacanta, intr‑un interval de timp necunoscut, in categoria posturilor susceptibile a fi ocupate prin concurs, se poate aduce atingere dispozitiilor art. 43 din Legea nr. 303/2004, fiind afectate drepturile recunoscute de C. S. M. tuturor celor care au dobandit un grad profesional care le‑ar permite sa ocupe, prin transfer acest post/543

Sectiunea 5. Suspendarea din functie si incetarea functiei de judecator si procuror /547

1. Afectarea statutului judecatorului/procurorului prin extinderea efectelor suspendarii din functie dispusa in temeiul art. 62 alin. 1 din Legea nr. 303/2004, si asupra exercitarii dreptului la pensionare nu poate fi acceptata in conditiile in care, fiind vorba de o masura de exceptie de natura a suspenda temporar doar exercitarea profesiei, si implicit drepturile si obligatiile ce decurg in mod obisnuit din exercitiul profesiei. Prin urmare, efectele suspendarii din functie a judecatorului/procurorului constau doar in neplata drepturilor salariale pe perioada suspendarii, neluarea in calcul a respectivei perioade in stabilirea vechimii in magistratura, si respectiv inaplicabilitatea interdictiilor si incompatibilitatilor prevazute la art. 5 si art. 8 din acelasi act normative/547

Sectiunea 6. Magistratii‑asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie/564

1. Indeplinirea conditiilor prevazute de lege pentru numirea in functia de magistrat‑asistent la Inalta Curte de Casatie si Justitie. Buna reputatie ca perceptie pozitiva asupra conduitei morale si profesionale in mediul social. Scoaterea candidatului de sub urmarire penala pentru savarsirea infractiunii de marturie mincinoasa prevazuta de art. 260 alin. 1 C. pen. /564

2. Asimilarea magistratilor asistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, ca rang si salarizare, judecatorului de curte de apel, nu duce la dobandirea ope legis a gradului profesional de judecator de curte de apel/570

3. Recunoasterea gradului profesional de judecator de curte de apel, ca urmare a numirii in functia de magistrat asistent la I. C. C. J. Competenta Sectiei pentru judecatori, iar nu a Plenului C. S. M./574

Capitolul 3. Drepturile si indatoririle judecatorilor si procurorilor/577

1. Vechime in magistratura. Perioada indeplinirii functiei de sef sector cu probleme pentru Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne, Justitie si Procuratura/577

2. Regulamentul privind accesul judecatorilor, procurorilor si magistratilor asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie la informatii clasificate secrete de stat si secrete de serviciu. Conditia semnarii unui angajament scris   /580

3. Depasirea limitelor libertatii de exprimare a judecatorilor, ca urmare a publicarii in mediul online a articolului„Nimic despre cum un tovaras procuror a devenit presedintele tuturor judecatorilor”. Incalcarea

dispozitiilor Codului deontologic/600

4. Respingerea cererii de reincadrare in functia de judecator. Conditia

ca persoana in cauza sa fie apta din punct de vedere medical/608

5. Respingerea cererii de numire a unui procuror in functia de judecator. Lipsa unei analize temeinice a Plenului C. S. M. Luarea masurilor care se impun pentru ocuparea posturilor vacante, raportat la ratiunile si

necesitatile sistemului judiciar/612

6. Solutionarea cererii de numire a unui procuror in functia de judecator. Politica de resurse umane reprezinta atributul exclusiv al Consiliului Superior al Magistraturii, raportat la ratiunile si necesitatile sistemului judiciar/615

7. Mentinerea in functie a judecatorilor dupa implinirea varstei de pensionare este facultativa. Avizarea pozitiva in acest sens este conditionata de existenta anumitor circumstante, fiind un mijloc de utilizare eficienta a resurselor umane de care dispune sistemul judiciar, ceea ce presupune ca judecatorul mentinut in functie sa fie in masura sa functioneze efectiv/623

Capitolul 4. Raspunderea judecatorilor si procurorilor /626

1. Avizele emise in vederea incuviintarii perchezitiei, a retinerii sau a arestarii preventive a unui magistrat, de Sectia competenta a C. S. M., nu reprezinta acte administrative independente de masurile penale dispuse de instanta penala. Ca atare, acestea nu pot fi atacate pe calea contenciosului administrative/626

2. Perchezitia domiciliului unui judecator al Curtii Europene a Drepturilor Omului. Lipsa vreunei calitati procesuale in procesul penal. Acces la justitie. Posibilitatea de a se plange de vatamarea suferita in cursul unei proceduri penale care nu il vizeaza, in fata unei instante nationale. Acordul general privind privilegiile si imunitatile Consiliului Europei /629

3. Raspundere disciplinara. Prescriptia raspunderii disciplinare impiedica o analiza pe fond, sub aspectul existentei/inexistentei faptelor sesizate, a urmarilor acestora si a altor elemente relevante in stabilirea existentei/inexistentei vinovatiei persoanelor cu privire la care s‑au desfasurat verificarile prealabile/cercetarea disciplinara/645

4. Raspunsul prin care Inspectia Judiciara comunica petentului ca nu s‑au constatat fapte sau imprejurari care sa impuna luarea unor masuri de competenta C. S. M. nu reprezinta un act administrativ, ci doar o operatiune administrativa ce poate fi contestata odata cu rezolutia de clasare, data potrivit dispozitiilor art. 451 alin. 5 din Legea nr. 317/2004/652

Despre autor

Paula-Andrada Cotovanu

Judecator, inspectia judiciara, Consiliul Superior al Magistraturii

Dragos Calin

Judecator la Curtea de Apel Bucuresti, formator al Institutului National al Magistraturii pentru formarea profesionala continua dreptul Uniunii Europene, cooperare judiciara internationala in materie civila si comerciala, dreptul muncii si dreptul asigurarilor sociale; cercetator stiintific asociat al Institutului de Cercetari Juridice al Academiei Romane– Centrul de Studii de Drept European, director al Revistei Forumul Judecatorilor, membru in colegiul stiintific al revistei Jurisclasor CEDO si membru in colegiul de redactie al Revistei Curtii de Apel Bucuresti, membru fondator si copresedinte al Asociatiei Forumul Judecatorilor din Romania, membru al Consiliului de Administratie GEMME (mai 2010-prezent), vicepresedinte al GEMME - Groupement Européen des Magistrats pour la Médiation (mai 2010-mai 2012), membru fondator al C. I. M. J. (Conférence Internationale de Médiation pour la Justice) octombrie 2009, Paris, membru al Consiliului de Administratie si vicepresedinte C. I. M. J.  (iulie 2012-prezent).

Nr. de pagini: 668
Anul aparitiei: 2015

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review

Categorii de carte

Edituri

Transport in Bucuresti

Livrare gratuita in Bucuresti

Carti pentru premii scolare

oferta_premii_scolare.jpg

ANPC

anpc_banner.jpg
Created in 2.701 sec