Roger Coresciuc, Omiliile Sfantului Grigorie Palama. Analiza omiletica

Roger Coresciuc, Omiliile Sfantului Grigorie Palama. Analiza omiletica
-10%
Editura:
Anul publicării: 2013
Categoria: Religie
39,60 lei
44,00 lei (-10%)
Promoția expiră la 31.12.2016
Disponibilitate: In stoc furnizor
Timp confirmare stoc: 3 - 4 zile lucratoare

DESCRIERE

Cele mai raspandite scrieri ale Sfantului Grigorie Palama au in atentie disputele isihaste din prima jumatate a secolului al XIV-lea, iar in literatura de spiritualitate romaneasca el este cunoscut mai ales prin intermediul Filocaliilor, dar si prin alte osteneli de exceptie ale parintelui Dumitru Staniloae. Mai putin cunoscuta este insa opera sa omiletica, cu toate ca, in privinta mesajului si a profunzimii cugetarii, omiliile palamite nu sunt mai prejos decat tomurile aghioritice isihaste.

Lucrarea de fata completeaza in mod fericit bibliografia romaneasca dedicata Sfantului Grigorie, evidentiind faptul ca el nu a fost doar un aparator infocat al dogmei ortodoxe prin atitudini si tomuri, ci si prin slujirea constiincioasa la Amvon.

1. Utilitatea temei si reflectarea ei
in bibliografia omiletica romaneasca

a.Lucrarea de fata isi propune sa evidentieze, asadar, efortul remarcabil al slujirii predicatoriale a Sfantului Grigorie Palama, sintetizator al teologiei patristice, dar si nume de referinta pentru Omiletica ortodoxa. Perioada in care el a predicat a fost una de insemnate precizari teologice, iar prin acuratetea limbajului si limpezimea cugetarii a contribuit la corecta transmitere a invataturii de credinta. Relatia nemijlocita a omului cu Dumnezeu, prin rugaciune, participare laDumnezeiasca Liturghiesi lectura, nu se poate dispensa de o prezentare sistematica a cadrelor ei teologice, liturgice, morale etc. Omiletica ofera metodologia, indrumarile si mijloacele formale necesare prezentarii adevarurilor de credinta, iar Omiliile Sfantului Grigorie Palama sunt texte minutios elaborate, inainte de a fi rostite, supuse regulilor generale ale unei exprimari adecvate. Avand in vedere faptul ca, in general, continutul predicii,ca act liturgic, il constituie Revelatia supranaturala, se remarca faptul ca Omiliile palamite trateaza teme care sunt preluate exclusiv din izvoarele Revelatiei, Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie, oferind astfel ascultatorului (si cititorului) posibilitatea de a fi in contact direct cu sursele credintei sale. Sfantul Grigorie Palama valorifica o intreaga traditie omiletica, dezvoltata de Sfintii Parinti, incepand cu primele secole ale crestinismului si pana in secolul al XIV-lea. Cat de benefic este recursul predicatorilor la predica patristica din perioada numita„de aur” remarca si parintele Belu, ilustrul profesor sibian de Omiletica:„Fara indoiala, predica secolului al IV-lea este de o structura mai complexa, de o compozitie mai cultivata, participa la o tehnica de nivel superior, cuprinde multe referiri la problemele vremii, e mai nuantata in analiza temelor; totusi ea continua sa fie practicata in ambianta si directia indicata de lumina si dinamica textelor sacre. Nu numai predicile exegetice, dar si cele tematice invedereaza preocuparea consecventa a propovaduitorilor de a valorifica in folosul credinciosilor nesecatul tezaur al textelor biblice. Chiar si numai o fugara privire asupra lasamantului omiletic din veacul de aur ne poate da incredintarea despre masura impresionanta in care predicatorii de atunci stiau sa dea substanta biblica propovaduirii lor si despre maiestria cu care stiau a-si cuvantarile cu dumnezeiestilor graiuri”.

De asemenea, obiectivul-tinta al predicii, care vizeaza cu prioritate mantuirea sufletului, este prezent si in Omiliile Sfantului Grigorie Palama: in multe predici, mai ales in partea lor finala, se observa ca autorul utilizeaza persuasiunea in vederea induplecarii vointei ascultatorilor spre savarsirea faptelor bune. Numai si din aceste doua exemple, referitoare la continutul si scopul predicii, observam ca Omiliile Sfantului Grigorie Palama constituie un pretios tezaur (si) pentru predicatorii zilelor noastre.

b.In bibliografia romaneasca nu am avut, pana la lucrarea de fata, o monografie ampla care sa incerce o prezentare de ansamblu a Omiliilor Sfantului Grigorie Palama. Avem, in schimb, cateva stradanii remarcabile in aria traducerilor si a comentariilor pe text.

Astfel, Dumitru Staniloae, in lucrarea sa Viata si invatatura Sfantului Grigorie Palama,prezinta comparativ lista Omiliilor din PG 151 si din Manuscrisul Coislin 97. Diac. prof. dr. Ioan I. Ica jr. si Editura Deisis, al carei coordonator este, prevede publicarea Omiliilor in volumul al IX-lea al Colectiei Grigorie Palama. Scrieri. Deja au aparut cateva traduceri realizate de Preacucernicia Sa, care contin si date destul de importante referitoare la timpul sau locul rostirii, precum si unele analize teologice. Pr. lect. dr. Jan Nicolae valorifica in plan liturgic continutul omiliilor palamite. Amintim aici studiile:„Omiletica palamita a ciclului liturgic al Intruparii”, in Altarul Reintregirii, an XII, nr. 3/2007, si„...Painea aceasta este ca o catapeteasma.... Omiliile Sfantului Grigorie Palama despre Euharistie si cuminecare in contextul operei sale omiletice”, in volumul Teologie si viata isihasta in opera Sfantului Grigorie Palama. Simpozion national: Manastirea Tismana-Gorj, 2009,Editura Mitropoliei Olteniei, Craiova, 2010, pp. 225-272. Suntem datori sa-i amintim aici si pe ceilalti traducatori de omilii palamite: Constantin Daniel, Paraschiva Grigoriu, Pr. prof. dr. Dumitru Belu, Pr. prof. Olimp Caciula, Diac. Eugen Moraru, Pr. Victor Manolache, Asist. Ciprian Streza. La randul sau, Pr. prof. dr. Constantin Galeriu ne-a lasat o importanta introducere teologica pe care o gasim la inceputul primului volum al integralei Omiliilor palamite.

2. Aprecieri analitice

Lucrarea de fata este structurata pe un plan„de lucru”, stabilit impreuna cu parintele Roger Coresciuc, in vederea sustinerii lucrarii de fata ca teza de doctorat in cadrul scolii doctorale a Facultatii de Teologie Ortodoxa„Justinian Patriarhul”,din Bucuresti. Bibliografia este distribuita judicios, pe categorii de surse: Izvoare (manuscrise si traduceri ale Omiliilor),Lucrari dedicate Omiliilor Sfantului Grigorie Palama, Scrieri si biografii ale Sfantului Grigorie Palama consultate in aceasta lucrare, Alte carti, studii, articole.

Din cuprinsul lucrarii semnalam cateva elemente reprezentative pentru scopul propus si iconomia de ansamblu. Iata sinteza„planului”: in primul capitol, autorul analizeaza contextul teologic, politic si social in care au fost redactate Omiliile. In aceasta analiza este cuprinsa si o descriere a cadrului in care Sfantul Grigorie Palama a actionat in timpul disputei isihaste. Contextul teologic in care Sfantul Grigorie Palama si-a alcatuit Omiliile a fost puternic influentat si de atmosfera politica si sociala a secolului al XIV-lea. Ideea centrala a acestui capitol este aceea ca Sfantul Grigorie Palama reuseste sa aiba o pozitie verticala in fata nenumaratelor jocuri de culise de la curtea imperiala. Sunt discutate si eventualele influente augustiniene sau tomiste asupra teologiei palamite, in general, si a Omiliilor, in special. Capitolul cuprinde o sistematizare cronologica a Omiliilor, oferind informatii despre anul, locul si momentul rostirii fiecarei Omilii. O precizare importanta este aceea ca integrala Omiliilor Sfantului Grigorie Palama, in forma pe care o avem astazi, cuprinde doar cuvantarile care s-au pastrat: fie pentru ca au fost consemnate de ucenicii predicatorului, fie ca au fost scrise de insusi Sfantul Grigorie. Sunt analizate pe scurt Omiliile rostite inainte de activitatea in scaunul episcopal de la Tesalonic, precum si cele rostite in timpul pastoriei. Tot in acest capitol este descris impactul pe care Omiliile Sfantului Grigorie l-au avut in lumea teologica imediat dupa trecerea sa la cele vesnice. O scurta trecere in revista a parcursului teologic al lui Nicolae Cabasila scoate in evidenta faptul ca exista destule convergente si divergente intre teologia Sfantului Grigorie Palama si directia teologica adoptata de Nicolae Cabasila. Cei trei ani care sunt comuni episcopatului Sfantului Grigorie si vietii publice si politice a lui Nicolae Cabasila (desi in cetati diferite), au inlesnit contactul si schimbul de informatii intre cei doi mari teologi. Probabil ca Nicolae Cabasila nu a ezitat sa isi procure textele celor cateva Omilii rostite de Sfantul Grigorie in aceasta perioada. Aceste amanunte de ordin istoric sunt importante pentru ca ajuta la analiza impactului pe care Omiliile Sfantului Grigorie l-au avut in epoca. Cert este faptul ca exista asemanari, constatate de specialisti, intre multe dintre lucrarile palamite (in specialOmiliile) si cele ale lui Nicolae Cabasila.

Al doilea capitol prezinta genurile omiletice folosite de Sfantul Grigorie Palama. Autorul considera ca o scurta trecere in revista a genurilor omiletice prezente in omiliarul palamit este necesara pentru oferirea unei viziuni de ansamblu asupra activitatii predicatoriale a Sfantului Grigorie. Fie ca e vorba de omilii exegetice sau tematice, fie ca e vorba de panegirice sau pareneze, predicile ierarhului Tesalonicului dezvaluie faptul ca sunt cuvantari temeinic pregatite si orientate precis catre un scop anume. Sunt predici inchegate, cu un subiect precis, care ofera informatii importante asupra temei in discutie. Sunt analizate, astfel, pentru exemplificare, cateva Omilii exegetice, tematice, panegirice si pareneze.

Capitolul al III-lea prezinta situatia manuscriselor si editiilor in limba greaca in care apar Omiliile Sfantului Grigorie Palama. O prezentare generala a majoritatii manuscriselor Omiliilor este necesara in munca de traducere a acestor texte. Chiar daca exista o contributie importanta adusa de scoala greaca de traducere, autorul a considerat binevenita indicarea acestor surse, in eventualitatea unei concertari de forte in vederea stabilirii unei editii critice. Capitolul ofera lista tuturor manuscriselor care cuprind fie integrala omiletica palamita, fie doar o parte a Omiliilor. Sunt descrise, impartite si ilustrate manuscrisele la care autorul a  avut acces (Coislin 97, Vatoped 134, Vatoped 631, Gr. 1239, Barberini Grec 519), precum si cateva editii tiparite.

In Capitolul al IV-lea sunt enumerate si descrise pe scurt traducerile Omiliilor palamite in limba romana, aparute in diferite periodice bisericesti. In afara de editia completa in limba romana a Omiliilor Sfantului Grigorie Palama, exista inca alte cateva traduceri, aleatorii, ale predicilor palamite, incepand cu anul 1930. Alaturi de recursul la actuala editie integrala,  o consultare si a altor traduceri nu poate fi decat utila in procesul de traducere. Sunt astfel enumerate traducerile efectuate de Pr. prof. dr. Dumitru Belu, Diac. Eugen Moraru, Diac. prof. dr. Ioan I. Ica jr., Olimp N. Caciula si Ciprian Streza.

Capitolul al V-lea cuprinde o analiza a exegezei prezente in Omiliile Sfantului Grigorie Palama.

3. Valoarea teoretica si aplicativa a lucrarii

Valoarea teoretica si aplicativa a lucrarii rezida intr-o suma de particularitati, dintre care mentionam:

Lucrarea reuseste sa acopere o lipsa evidenta, resimtita mai ales la nivel universitar, in domeniul Omileticii. Departe de a fi o lucrare definitiva, Omiliile Sfantului Grigorie Palama poate fi considerata, totusi, o teza de pionierat. Apreciem ca reprezinta un punct de plecare pentru alti autori, sau chiar pentru insusi autorul ei.

Incercarea de a evidentia importanta Omiliilor palamitepentru Omiletica romaneasca se inscrie intr-un gest reparatoriu fata de unul dintre cei mai importanti teologi ai Bisericii Ortodoxe. Prezentei masive a traducerilor operelor teologice ale Sfantului Grigorie trebuie sa i se alature si o perspectiva omiletica asupra activitatii marelui teolog isihast.

Este de apreciat efortul autorului de a oferi o imagine monografica asupra manuscriselor acestor Omilii. Precizam ca autorul a facut cercetari si la alte biblioteci care detin manuscrise ale omiliarului palamit, insa pana in momentul de fata nu a primit un raspuns pozitiv. Precizam, de asemenea, ca autorul este in posesia tuturor còpiilor manuscriselor prezentate in lucrare, pe care le-a cumparat, insa din motive legale nu are dreptul publicarii integrale a acestora in lucrarea de fata.

Este de apreciat efortul autorului de a oferi celor interesati de subiect o lista bibliografica de peste cinci sute de titluri, in romana si in cateva limbi straine de circulatie (engleza, franceza, germana, italiana– dar mai ales in franceza si greaca), lucru ce presupune un efort considerabil al documentarii.

4. Concluzii

Consideram ca lucrarea de fata are rolul de a oferi atat o imagine de ansamblu asupra omileticii palamite, cat si o analiza de fond binevenita in contextul in care studiile legate de teologia Sfantului Grigorie Palama se axeaza mai mult pe tratatele sale polemice si mai putin pe scrierile sale ascetice, pastorale sau omiletice. Cu siguranta, ceea ce ni s-a pastrat din aceste scrieri ale Sfantului Grigorie Palama nu reprezinta decat o mica parte a lucrarii sale de continuator al traditiei ascetice si mistice ortodoxe. Cum sfantul insusi marturiseste in multe locuri, tratatele sale au fost redactate sub presiunea momentului. Cu siguranta autorul lor ar fi preferat o viata de linistire si rugaciune netulburata (pentru ca, desi tulburata, rugaciunea i-a fost continua). Imprejurarile nu i-au ingaduit acest lucru. Nadajduim ca prin acest mic prinos de lauda adus Sfantului Grigorie Palama vom reusi sa incalzim sufletele iubitorilor de isihie cu frumusetea si acuratetea cuvintelor pline de har ale marelui teolog si parinte al Bisericii.

 

Pr. prof. dr. Vasile GORDON
Facultatea de Teologie Ortodoxa„Justinian Patriarhul”
a Universitatii din Bucuresti

Nr. de pagini : 442
Anul aparitiei : 2013

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review

Categorii de carte

Edituri

Transport in Bucuresti

Livrare gratuita in Bucuresti

Carti pentru premii scolare

oferta_premii_scolare.jpg

ANPC

anpc_banner.jpg
Created in 0.422 sec