O istorie a matematicii. Antichitatea pana in secolul VI (XIII)

PRP: 86,70 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 67,63 lei
Diferență: 19,07 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Anul publicării: 2009

Alertă stoc

*
?
Completați adresa dumneavoastră de e-mail
*
?
Codul de siguranță, necesar pentru a face distincție între oameni și programele informatice automate care răspândesc spam

Gheorghe Titeica, in discursul sau de receptie la Academie (29 mai 1914) atragea atentia asupra modului in care societatea priveste matematica:
"Ma gasesc in fata dumneavoastra ca reprezentant al unei stiinte, pe care cei mai multi o socotesc mohorata, pentru care lumea are o deosebita
groaza, fata de care respectul unora nu e lipsit de un fior care tine pe om la departare: in scurt, reprezint o stiinta putin simpatica...".
Cu toate acestea, trebuie sa subliniem faptul ca matematica are o evolutie plian de mister si de farmec, o evolutie in care fabulosul descoperirilor,
reprezinta o dimensiune specifica a modernitatii.
Astfel, dupa o perioada greanicio afirmatie matematica nu a mai fost considerata adevarata fara o demonstratie logica, riguroasa. Euclid a adus metoda
axiomaica, respectiv un set de propozitii considerate adevarate prin conventie de la care se pot dezvolta numeroase directii; tot el a demonstrat ca
exista doar 5 scopuri solide: tetraedrul, cubul, octoedru, dodecaedrul si icosaedrul.
Tranzatia spre lumea moderna afost facuta de lumea orientala. Matematicianul islamist Muhamad al-Khwarizmi a fost la originea cuvantului algoritm, poetul
Omar Khayam a fost si un stralucit matematician rezolvand prima ecuatie cubica, iar chinezul Tsu Ch'ung Chi a inventariat solutiile pentru numarul PI.
Leibniz a descoperit rata de schimbare a unei marimi (rationament folosit azi la calculul zilnic valutei). La randul sau Newton, considerat cel mai mare
matematician din istorie, a descoperit elipsa plantelor, cum se propaga undele in aer si-n apa, cat de mare e soarele sau pamantul, de ce pamantul e turtit
la poli, care sunt caracteristicile mareelor sau traiectoriilor cometelor. Cea mai importanta idee a sa a fost ca natura poate fi modelata folosind ecuatii
diferentiale si astfel ni se dezvaluie o ordine minunata in spatele haosului aparent.

Autor: Adrian C. Albu