Joc si intuitie in predarea si invatarea matematicii la clasa a V-a de Luminita Catana

Joc si intuitie in predarea si invatarea matematicii la clasa a V-a de Luminita Catana
-25%
Editura:
Anul publicării: 2017
Pagini: 180
Categoria: Curs
Preț: 22,50 lei
30,00 lei (-25%)
Disponibilitate: In stoc furnizor
Timp confirmare stoc: 3 - 5 zile lucratoare

DESCRIERE

Am luat intr-o zi o bucata de lut si am framantat-o cu atentie. Sub apasarea mainilor mele a fost modelata dupa vointa mea. M-am intors dupa cateva zile si am simtit lutul intarit. Mai pastra forma pe care am imprimat-o, insa nu am mai putut schimba nimic.

Lucrarea de fata pune intr-o lumina noua predarea si invatarea matematicii in scoala, avand ca argumente rezultatele cercetarilor in didactica matematicii si experienta acumulata in decenii de practica la clasa a unor profesori, incluse sintetic in programele de matematica recent aprobate.

Probabil ca cea mai frecventa intrebare legata de matematica invatata la scoala vizeaza utilitatea acesteia in viata de zi cu zi sau in diverse domenii profesionale. Astfel, matematica este redusa deseori la calitatea de simplu instrument necesar pentru a rezolva o problema curenta. Dienes atragea atentia asupra riscului acestui mod de abordare a matematicii …„in realitate, in viata de fiecare zi avem nevoie de foarte putina matematica” (in raport cu nivelul de dezvoltare a acestui domeniu de cunoastere, n. n.) si, de aceea, completeaza acelasi autor, ar trebui „fie sa reducem volumul matematicii invatate de copii, fie mai degraba sa intelegem motivele pentru care trebuie sa invete. (…) Poate ca atunci cand ne gandim la invatamantul matematicii avem, fara voie, in minte, cu totul altceva, ceva care nu este in intregime practic si anume un simtamant ca matematica trebuie sa adauge in minte cu totul altceva la calitatea persoanei care si-a insusit-o, ingaduindu-i sa participe la un flux cultural”.

Posibilitatea de a efectua tot felul de calcule cu ajutorul calculatoarelor electronice reduce in mod drastic interesul copiilor pentru invatarea matematicii elementare. Impresia de ansamblu lasata de aceasta disciplina scolara obligatorie este, de multe ori negativa, din nefericire, si nu are nicio legatura cu frumusetea domeniului si cu deschiderea pe care o poate oferi unui copil: matematica este o parte a culturii umanitatii, o modalitate de a exersa ratiunea si gandirea critica si nu un „instrument de tortura”, de calcule absolut inutile si epuizante.

Unul dintre factorii care blocheaza invatarea matematicii in scoala este utilizarea excesiva a unui limbaj matematic, puternic formalizat, in detrimentul rationamentelor specifice gandirii matematice. De aceea, prin lucrarea de fata recomandam in mod explicit evitarea abuzului de notatii. Astfel, i se ofera elevului ocazia de a se concentra pe intelegerea notiunilor si pe aplicarea cunostintelor in diferite contexte.

Un alt aspect ce trebuie evidentiat se refera la necesitatea echilibrului intre euristic si algoritmizare, destul de dificil de realizat pentru un profesor. In acest sens, la clasa a V-a sunt excluse notiunea de ecuatie si rezolvarea problemelor prin metode algebrice, in favoarea dezvoltarii gandirii matematice prin utilizarea metodelor aritmetice in rezolvarea problemelor (metoda drumului invers, metoda balantei, metoda falsei ipoteze etc.).

In noua programa pentru clasa a V-a au fost eliminati algoritmii de identificarea a c. m. m. d. c. si c. m. m. m. c. si au fost inlocuiti cu identificarea de divizori si, respectiv, de multipli.

Corelarea cu alte discipline se poate realiza in urmatoarele moduri: prin activitati de sensibilizare a elevilor pentru o tema interdisciplinara, prin activitati de informare despre istoria matematicii si biografii ale matematicienilor; prin realizarea unor proiecte interdisciplinare sau prin identificarea unor solutii pentru diferite situatii problematice.

Programa actuala de matematica incurajeaza, la toate clasele de gimnaziu, utilizarea instrumentelor IT, care sa sprijine realizarea unor reprezentari mentale mai corecte a notiunilor matematice si pentru a evidentia conexiuni intre diferite teme/domenii de cunoastere.

Se va pune accent pe evaluarea de tip formativ, centrata pe modul de gandire al elevilor, pe profunzimea intelegerii conceptelor matematice, pe reprezentarea corecta a faptelor matematice, pe depasirea obstacolelor in invatare prin identificarea erorilor si valorificarea acestora in procesul predarii/invatarii. Se va evita aplicarea algoritmilor in calcule stufoase si/sau cu numere foarte mari.

Este incurajata invatarea matematicii prin rezolvarea de probleme [eng. problem-solving], prin cautarea de solutii multiple, alegerea unei variante de rezolvare a unei probleme (eventual varianta optima), justificarea unei metode de rezolvare si argumentarea unui punct de vedere. Jocul trebuie sa fie mai des prezent in orele de matematica la clasa a V-a.

Lectiile de matematica trebuie sa contribuie, prin forma si continut, nu numai la capacitatea elevului de a raspunde unor cerinte scolare ulterioare, dar si la pregatirea viitorului absolvent pentru a se integra pe piata muncii. Competentele de baza formate si dezvoltate prin invatarea matematicii (competentele matematice) trebuie sa fie completate de un set de competente transversale care, de multe ori, primeaza in criteriile de selectie ale angajatorilor. Astfel, experientele traite in cadrul orelor de matematica din scoala trebuie orientate in sensul dezvoltarii comunicarii, creativitatii si initiativei personale, capacitatii de munca in echipa, rezolvarii de probleme, asumarii unor decizii si riscuri etc.

In sinteza, noua abordare a invatarii matematicii in scoala presupune un climat educational pozitiv si constructiv, bazat pe respect reciproc, incredere si sustinere intre toti factorii implicati in formarea si dezvoltarea elevilor (profesori, elevi, parinti, comunitate).

Cuprinsul cartii JOC SI INTUITIE IN PREDAREA SI INVATAREA MATEMATICII LA CLASA A V-A

Introducere/ 7

CAP. 1. Valoarea jocului si a intuitiei in procesul de invatare /11

CAP. 2. Sugestii generale privind o abordare coerenta si atractiva a matematicii la inceputul gimnaziului/ 16

CAP 3. Domeniul de continut Numere. Numere naturale/24
3. 1. Nivelul 1. Grabeste-te incet!/26
3. 2. Nivelul 2. Aplica, calculeaza!/41
3. 3. Nivelul 3. Urmeaza planul de rezolvare/ 43
3. 4. Nivelul 4. Exprima-te in limbaj matematic! /55
3. 5. Nivelul 5. Interpreteaza situatia!/ 58
3. 6. Nivelul 6. Utilizeaza matematica in probleme cotidiene!/61

CAP 4. Domeniul de continut Numere si Organizarea datelor / 66
4. 1. Nivelul 1. Grabeste-te incet!/70
4. 2. Nivelul 2. Aplica, calculeaza!/ 76
4. 3. Nivelul 3. Urmeaza planul de rezolvare! / 94
4. 4. Nivelul 4. Exprima-te in limbaj matematic! / 102
4. 5. Nivelul 5. Interpreteaza situatia!/106
4. 6. Nivelul 6. Utilizeaza matematica in probleme cotidiene!/115

CAP. 5. Domeniul de continut Elemente de geometrie si unitati de masura/128
5. 1. Nivelul 1. Grabeste-te incet!/130
5. 2. Nivelul 2. Masoara si deseneaza!/136
5. 3. Nivelul 3. Calculeaza arii si volume!/ 144
5. 4. Nivelul 4. Exprima-te in limbaj matematic!/151
5. 5. Nivelul 5. Interpreteaza situatia!/ 154
5. 6. Nivelul 6. Utilizeaza matematica in probleme cotidiene!/ 159

Epilog /165

Bibliografie /166

Anexa. Programa de matematica pentru clasa a V-a (OMEN nr. 3393/28. 02. 2017), restructurata/ 169

Nr. de pagini: 180
Anul aparitiei: 2017
Autori: Luminita Catana, Daniela Caprioara

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.2066 sec